Google past algoritme aan, “content voor mensen, niet voor Google”

Webdesign nieuws
24 augustus 2022

Veel mensen komen na een zoekopdracht niet op de gewenste pagina terecht. Ze denken van wel, klikken op de link en stellen vervolgens vast dat die pagina niet de informatie bevat die men zocht. Frustrerend en dat is ook Google niet ontgaan! Daarom zal de zoekmachinegigant nu een update van haar algoritme beginnen uitrollen om dit tegen te gaan, namelijk de “Helpful content update”.

Wat is het en waarop moet je als site eigenaar letten? Lees het hier!

Relevantie als sleutelfactor

Google tracht al jaren om content die wordt weergegeven in een zoekopdracht zo relevant en behulpzaam mogelijk te maken. Hiervoor past het bedrijf continu haar algoritmes aan. In 2021 lanceerde Google -naar eigen zeggen- duizenden updates voor het Google Search algoritme. En precies dat algoritme bepaalt wat we te zien krijgen na het uitvoeren van een zoekopdracht. Ook de resultaten van vele tests en de feedback van gebruikers wordt verwerkt in al deze updates.

Nog steeds zijn veel websites gericht op het verkrijgen van kliks en is de informatie van ondergeschikt belang op dit soort websites. Hieraan wil Google nu een einde stellen! De komende weken (aug/sept 2022) zal Google een reeks verbeteringen aanbrengen in haar zoekalogritme om ervoor te zorgen dat jij nuttige informatie voor mensen en door mensen gemaakt, meteen kan vinden. Lees de blogpost van Google voor de volledige update informatie.

Originele, kwalitatieve content scoort beter

Zoekresultaten van mindere kwaliteit of content die niet origineel is, zal hierdoor lager gaan ranken in de zoekresultaten. Content die werd geschreven om hoger te ranken zal na de update net slechter scoren in de zoekresultaten. Concreet zegt Google dat de resultaten zullen verbeteren voor online educatie, kunst en entertainment, shopping en tech gerelateerde content. Als site eigenaar is het natuurlijk handig om first-hand te weten waarop je moet letten. Daarom publiceerde Google een blog post op Google Search Central Blog.

Professionele product reviews scoren beter

De techgigant past ook haar algoritme aan, zodat bezoekers sneller reviews van hoge kwaliteit kunnen vinden. Wanneer je dus op zoek gaat naar een product dat je wil aankopen, zal de zoekmachine trachten om de meest waardevolle, originele reviews hiervan te tonen. Dit is dus zeker ook een belangrijke factor voor bedrijven die actief zijn in e-commerce en gebruikmaken van reviews.

Zit jij met vragen over je zichtbaarheid online? Onze mensen helpen je graag verder! Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

Snelle website: beter gevonden worden

Snelle website: beter gevonden worden

Een snelle website is van onschatbare waarde voor het succes van jouw online zichtbaarheid. Naast het bieden van een betere gebruikerservaring, kan een snelle website ook de SEO-prestaties van je website verbeteren en je conversiepercentages verhogen. Bovendien kan...

Lees meer
Meer (wederkerende) klanten dankzij e-mailmarketing

Meer (wederkerende) klanten dankzij e-mailmarketing

E-mailmarketing is niet dood. Integendeel, het is nog steeds een van de meest effectieve manieren om direct contact te leggen met jouw doelgroep. Het biedt de mogelijkheid om gericht en persoonlijk te communiceren met jouw klanten en potentiële klanten. Bovendien is...

Lees meer
Heb ik als bedrijf wel een eigen website nodig?

Heb ik als bedrijf wel een eigen website nodig?

‘Maar ik heb geen website nodig. Ik heb werk genoeg en klanten vinden mij op andere manieren.’ Dit horen we wel eens. Toch bewijzen diverse studies dat het hebben van een professionele website van groot belang is en steeds belangrijker wordt. Het landschap van het...

Lees meer
Waarom is een professioneel logo zo belangrijk?

Waarom is een professioneel logo zo belangrijk?

Een logo. Het is misschien niet het allereerste waar je aan denkt als je wil doorgroeien – of beginnen – met een zelfstandige activiteit, wanneer je nog in de startblokken staat. Toch is het een belangrijk item voor je zaak, voor jouw activiteit. Om een goed en juist...

Lees meer
Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Vanaf 1 juli 2023 zal Google de huidige Universal Analytics (UA) vervangen door Google Analytics 4, kortweg GA4. Deze nieuwe meetoplossing zal op dat moment de huidige UA property’s vervangen en geen nieuwe resultaten meer meten. Om tijdig klaar te zijn, raden we aan...

Lees meer
Thuiswerken, een zege of een hel?

Thuiswerken, een zege of een hel?

Update 04/2023: Ook in 2023 werken doen erg veel mensen aan thuiswerken omdat dit zorgt voor een betere werk- en privébalans en het zorgt voor een hogere productiviteit. Toch is het ook vooral zoeken naar een evenwicht tussen thuiswerken en op kantoor werken. De...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This