Presteert uw website ook zo slecht?

Webdesign nieuws
20 februari 2018

Veel ondernemers vragen ons hoe het komt dat hun website ondermaats of gewoonweg slecht presteert. Om die vraag te kunnen beantwoorden is meestal een grondige check up nodig van de website in kwestie. Elke website is immers anders en vraagt andere optimalisaties. Total Media Concepts heeft een hart voor ondernemers en het ondernemerschap. We lichten graag enkele oorzaken toe waarom uw website zo slecht presteert.

Update 04/2023, hou rekening met Web Core Vitals:

WebCore Vitals zijn een reeks belangrijke websiteprestatie-indicatoren die zijn ontwikkeld door Google om te meten hoe goed een website presteert op het gebied van snelheid, reactievermogen en stabiliteit. Het begrijpen en verbeteren van de WebCore Vitals is van cruciaal belang om uw website optimaal te laten presteren, zowel voor de gebruikerservaring als voor de zoekmachineoptimalisatie.

Er zijn drie belangrijke WebCore Vitals die Google gebruikt om de prestaties van een website te meten:

  1. Largest Contentful Paint (LCP): Dit meet de laadtijd van de grootste contentelementen op een pagina, zoals afbeeldingen, video’s en blokken tekst. Een goede LCP-tijd is minder dan 2,5 seconden.
  2. First Input Delay (FID): Dit meet de tijd tussen wanneer een gebruiker een actie onderneemt, zoals het klikken op een knop, en wanneer de website daarop reageert. Een goede FID-tijd is minder dan 100 milliseconden.
  3. Cumulative Layout Shift (CLS): Dit meet de visuele stabiliteit van een pagina door te kijken naar hoeveel de inhoud op de pagina verschuift tijdens het laden. Een goede CLS-score is minder dan 0,1.

Om de WebCore Vitals in praktijk te brengen, moet je de prestaties van je website regelmatig testen en de scores van de WebCore Vitals bijhouden. Je kunt verschillende hulpmiddelen gebruiken om deze scores te meten en te verbeteren, zoals Google’s PageSpeed Insights of GTmetrix. Om de prestaties van je website te verbeteren, kun je enkele aanbevolen optimalisaties toepassen, zoals het optimaliseren van afbeeldingen, het verminderen van onnodige code en het implementeren van caching en compressie. Door de WebCore Vitals te verbeteren, zorg je voor een betere gebruikerservaring en betere SEO-prestaties voor je website.

Visitekaartje

Know your numbers oftewel, ken uw cijfers. Veel ondernemers denken nog steeds dat wanneer de website online komt, het verhaal afgelopen is. Dit is een grote denkfout die uw succes danig in de weg staat. Een website is immers geen statisch visitekaartje dat u gewoon laat zien. Uw website is dé marketingtool bij uitstek die u bovendien volledig kan sturen. Het is veel goedkoper om uw website tot in het extreme te gaan optimaliseren dan een heel jaar te moeten (online) adverteren. Wat niet wil zeggen dat adverteren niet nuttig kan zijn. Online adverteren levert wel degelijk nieuwe klanten op, maar wanneer het adverteren stopt, stopt ook die toestroom van klanten. Zoveel mogelijk optimaliseren is dus een verstandige, lange termijn investering. Belangrijk daarbij is dat u weet wat u moet optimaliseren. Door het uitvoeren van maandelijkse SEO-analyses weet u perfect wat geoptimaliseerd kan worden. SEO-optimalisatie stopt nooit, maar is een zeer verstandige investering voor lange termijn. De wijzigingen die u vandaag aanbrengt hebben niet meteen resultaat, maar door hieraan continu te werken, zal uw website groeien in de brede zin van het woord. Ziet u uw website als een visitekaartje? Fijn als u daarmee tevreden bent, maar weet dat de klanten dan niet aan uw deur zullen staan aanschuiven. Mogelijk wel bij uw conculega’s die wel de moeite nemen om hun website te optimaliseren.

Onder de motorkap

Om uw website te optimaliseren, maken we onder meer gebruik van de Google Search Console. Daar vertellen we onder andere aan Google welk uw voorkeurdomein is: met www en zonder, bijvoorbeeld: www.total-media-concepts.be of total-media-concepts.be. Wanneer u nalaat om deze informatie aan Google mee te delen, kan het zijn dat Google de volledige SEO-waarde van de website verspreidt over de twee domeinvarianten. Daarnaast moet uw website ook beschikken over een sitemap. Dit is een klein bestand dat een overzicht bevat van alle pagina’s op uw website. Dankzij een sitemap krijgen zoekmachines zoals Google snel een overzicht van de structuur op uw website en kunnen ze sneller uw website doorzoeken (crawlen). Een ander veelvoorkomend probleem is het feit dat zoekmachines geen toegang krijgen tot (een deel van) uw website. Dit probleem kan zich in het robots.txt bestand bevinden. Dit bestand geeft instructies aan zoekmachines over wat wel of niet geïndexeerd mag worden. We vermelden (voor de volledigheid) hierbij wel dat sommige zoekmachines geen gevolg geven aan het robots.txt bestand. Tot slot vormen ook veel 404 redirects een potentieel risico op uw ranking. Een 404 statuscode wil zeggen dat een bepaalde pagina niet is gevonden. Wanneer Google veel van deze statuscodes aantreft, zal de zoekmachine oordelen dat de website niet gebruiksvriendelijk is en mogelijk zelfs onbetrouwbaar. De kans dat dit invloed heeft op uw ranking, is vrij groot. Een 404-pagina krijgt de gebruiker te zien wanneer een pagina zomaar werd verwijderd of verhuisd zonder de refererende links aan te passen. Verder kan het ook wanneer u een fout maakt in een url. Let hierop en maak indien nodig redirects aan naar een gelijkaardige pagina, zodat uw bezoekers en Google niet verloren lopen.

De opmaak van uw pagina’s

Een goede tekst schrijft u in eerste instantie voor uw bezoekers en niet voor Google. Het is wel zo dat u de tekst moet optimaliseren, maar wel binnen aanvaardbare normen. Mensen zijn immers geen zoekmachines en alles draait rond relevantie. Laat daarom uw zoekterm(en) terugkomen in de titels en beperk het aantal zoekwoorden per pagina. Laat het zoekwoord ook enkele keren terugkomen in de tekst. Bij een tekst tussen 300 tot 600 woorden bijvoorbeeld vier keer. Een gestructureerde tekst leest makkelijk en geniet daarom de voorkeur van Google. Titels maakt u daarom best op in de zogenaamde HMTL headers (H1, H2, H3, …). Ook in de afbeeldingen op de pagina laat u best de zoekterm(en) terugkomen in de title en alt attributen. Belangrijke elementen staan best vet, dus ook uw zoekwoorden als u hoog wil scoren in zoekmachines als Google.

Content is nog steeds king

Vroeger werd u gekocht wanneer u een zaak startte. Zoals u wellicht weet, is dat vandaag niet langer zo. De concurrentie in elke sector is ongemeen groot. Wanneer u zich wil onderscheiden volstaat het niet langer om gewoon te vertellen wie u bent en wat u kan aanbieden. Mensen zijn op zoek naar informatie en vrijwel elke koopintentie start vandaag op internet. Mensen zoeken voor de aankoop op het internet naar relevante informatie en lezen daarbij vaak blogberichten zoals u nu doet. Door relevante informatie aan te bieden op een blog, maakt u veel kans op nieuwe klanten en bovendien doet het uw zichtbaarheid in zoekmachines toenemen. Door u als een expert op te stellen, zullen mensen u vlugger vertrouwen en wellicht dus ook sneller geneigd zijn om bij u te kopen. Door bloggen beter scoren in Google, het is een belangrijke pijler op het marketingplan van elke ondernemer. Veel ondernemers beseffen dit echter niet. Nooit was KNOW, LIKE, TRUST relevanter dan vandaag!

Meer links naar uw website

Zorg ervoor dat uw website zoveel mogelijk verwijzingen krijgt. Begin met een Google Mijn Bedrijf account aan te maken en uw website te vermelden op sociale media zoals Facebook en LinkedIn. Een veel voorkomende misvatting is dat bedrijven niet aanwezig zijn op Facebook, maar alleen op LinkedIn. Dit klopt uiteraard niet, want achter elk bedrijf schuilen mensen en die mensen zijn meestal (niet altijd) aanwezig op Facebook. Het is daarnaast ook belangrijk om zoveel mogelijk kwalitatieve links te verzamelen bij bijvoorbeeld leveranciers, partners, eventueel via klanten, etcetera. Let wel op dat u alleen links plaatst op kwalitatieve websites, want anders bekomt u het tegenovergestelde effect. Betaal in elk geval niet voor (malafide) links op dubieuze websites.

De nummer 1 oorzaak?

Zoals u ziet, zijn er diverse redenen en dan hebben we er slechts enkele opgenomen in dit artikel. Toch is het vaak een combinatie van content en tijd. We horen immers vaak het argument dat de ondernemer geen tijd heeft om de website te onderhouden. Een tweede vaak terugkerend argument is het feit dat de ondernemer gewoonweg geen toegang heeft tot zijn of haar website. Voor elke wijziging moeten ze beroep doen op de websitebouwer die vervolgens zijn of haar (gepeperde) factuur stuurt. Weet dat een website alleen kan presteren als u zelf presteert. Een trein is zwaar en moeilijk om in beweging te krijgen, maar eenmaal de beweging er is, moet de machinist de machine blijven voeden en aanwakkeren. Voor een website geldt dit eveneens.

Conclusie

Een website is meer dan een visitekaartje, tenminste als u er actief klanten mee wil werven. Van zodra de website online is, start de opvolging en optimalisatie. Wie dit nalaat, zal worden voorbijgestoken door conculega’s die hun zaakjes op orde hebben. Marketing in het algemeen is een werkwoord. Weet dat er in het leven weinig zomaar uit de lucht komt gevallen behalve regen, hagel en andere troep. Wanneer u zelf geen tijd of zin heeft om uw marketing op te starten en te onderhouden, kan Total Media Concepts u hierbij zeker helpen. Work smart, play hard!

Presteert uw website ook zo slecht? Kom gerust koffie drinken bij ons op kantoor. Ondertussen bespreken we uw project en wensen.

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

Less is more: de essentie van minimalistisch design

Less is more: de essentie van minimalistisch design

Bij Total Media Concepts, geloven we vastberaden in de kracht van 'less is more'. Mijn naam is Nick Kinschots, en ik neem jullie graag mee op een diepere duik in de wereld van minimalistisch webdesign en grafisch ontwerp, een reis die niet alleen onze esthetiek...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This