Een website die niet regelmatig wordt geüpdatet, zowel technisch als wat betreft de inhoud zal niet erg veel bezoekers opleveren. Gebruikers zijn mobieler dan ooit en willen informatie ter beschikking hebben waar ze ook zijn. Indien uw website verouderd is, kan u dit klanten kosten. Een goede website is technisch up-to-date, is mobielvriendelijk en bevat interessante inhoud.

Waarmee moet u rekening houden?

1) Responsive design
Eerst en vooral zorgt u ervoor dat uw website een responsive design heeft, zodat mobiele gebruikers via hun toestellen gemakkelijk de inhoud kunnen benaderen. Een goede responsive website heeft geen te kleine onderdelen (zoals links die te dicht bij elkaar staan) die u niet kan aanklikken via een aanraakscherm en is daarnaast ook logisch opgebouwd. Bovendien is een mobielvriendelijke menu-structuur onontbeerlijk.

2) Zet aan tot actie
Websites die geen duidelijk doel tonen, zetten niet aan tot actie. Bezoekers willen op uw website meteen zien waarvoor u staat of wat het doel van een pagina is. Een call to action knop kan u hierbij helpen. Zo’n knop maakt duidelijk wat de gebruiker moet doen om zijn of haar doel te bereiken. Bijvoorbeeld: “Klik hier voor 10 % korting” als u gebruikers op uw website wil laten profiteren van een leuke kortingsactie. Zet zo’n knop goed opvallend in de content van uw website en liever niet in zijbalken of bovenaan. Bovendien moet deze knop echt aanzetten om erop te klikken.

Het meest voorkomende voorbeeld van een call to action knop is trouwens het “add to cart knopje” in websites. Een call to action knop kan trouwens ook een knop zijn die aanzet om iets te downloaden. Heel belangrijk voor bedrijven die downloads van software of documenten aanbieden. Wanneer u een kleur kiest voor een call to action knop moet u uiteraard rekening houden met het design van uw website. Kies echter wel voor een opvallende kleur die eruit springt, zodat de knop opvalt tussen de rest van de inhoud. Om die reden laat u best ook voldoende vrije ruimte rondom de knop onbenut.

3) Geen irritante sliders of geluiden
Een slider zet niet meteen aan om erop te klikken, integendeel. Mensen wachten graag om te kijken wat er nog op de slider zal verschijnen en laat dat nu net niet de bedoeling zijn. Een korte slider waarin doorlooppuntjes aangeven hoeveel slides nog zullen volgen is al beter, maar pas toch op met het veelvuldig gebruik van sliders. Bovendien vormen de weergave van sliders op mobiele toestellen vaak een probleem. Met andere woorden door sliders te gebruiken, zal de conversie afnemen. Minder conversie = minder inkomsten dus = niet doen!

Een ander irritant element op een website is geluid, zeker als men dat niet of niet eenvoudig kan uitschakelen. Ik wil als gebruiker zelf kunnen bepalen of ik muziek wil horen wanneer ik een website bezoek. Automatisch een muziekfragment laten afspelen, is storend en ongewenst.

4) Externe links
Wanneer u om een bepaalde reden uw bezoekers wil doorverwijzen naar een externe website, zorg er dan voor dat een nieuwe pagina of tabblad geopend wordt. Hiermee kan vermeden worden dat bezoekers niet meer terugkeren naar uw eigen website of ze een bepaalde pagina niet meteen terugvinden. Ook dit zorgt dus voor minder conversie en dus minder inkomsten.

5) Taalfouten storen
Let op dat er geen of zeer weinig taalfouten voorkomen op je website. Wil dat zeggen dat een fout niet kan? Zeker wel, we zijn allemaal mensen die fouten maken. Als u niets doet, maakt u ook geen fouten. Toch neemt u best voldoende tijd om uw teksten grondig na te lezen en te corrigeren. Bijkomend kan u ook een huisgenoot, vriend of collega vragen om uw teksten na te lezen, want soms leest u gewoonweg over uw eigen fouten heen.

6) Wie heb ik aan de lijn
Een goede website geeft duidelijke informatie over de mensen die er deel van uitmaken. Op een “over ons” pagina doe je duidelijk, maar bondig uit de doeken wie u bent en wat u doet of waarvoor uw bedrijf staat. Best geeft u ook hier ook meteen de contactgegevens mee waar mensen terecht kunnen voor meer informatie. Een “contact pagina” geeft de gebruiker de kans om op eenvoudige wijze contact met u op te nemen. Eenvoudig wil zeggen: vraag alleen de noodzakelijke informatie van de gebruiker aan de hand waarvan u zijn of haar vraag kan beantwoorden. Bijvoorbeeld: bij een webshop die alcoholische dranken verkoopt lijkt het ons aangewezen om de geboortedatum van de gebruiker te vragen, maar wanneer u pralines verkoopt via internet is een geboortedatum niet van belang. Er zijn talloze voorbeelden van websites die overbodige informatie vragen via invulformulieren. Hou het kort, bondig en zakelijk.

7) Geen vleesverwerkend bedrijf
Spam, iedereen kent het wel: het ingeblikte en gekookt varkensvlees. Maar helaas is spam ook dagelijks aanwezig in onze maatschappij. Ware het niet dat irritante reclameboodschappen via mail, kortweg spam een stuk minder leuk zijn dan het ingeblikte vlees. Gelukkig kan u vermijden dat ongewenste mails worden verstuurd vanuit uw contactformulier door gebruik te maken van captcha. Captcha code maakt gebruik van de intelligentie van de mens. Captcha, kort voor Completely Automated Public Turing Test To Tell Computers and Humans Apart is een eenvoudig tooltje dat nagaat of u geen spambot bent. Spambots zijn geautomatiseerde processen die formulieren invullen zoals een mens het zou doen.

Bij de eenvoudigste vorm van captcha code vult de gebruiker de cijfers en letters in die verschijnen op een afbeelding. Een spambot kan deze afbeelding niet lezen, maar een mens wel. Tenminste, dat is de bedoeling. Jammer genoeg is vaak de tekst zo onduidelijk dat je verschillende keren moet proberen vooraleer je het formulier kan doorsturen en dat is erg hinderlijk. Mede daarom werd reCAPTCHA ontwikkeld. Deze tool van Google is eigendom van Google en wordt steeds populairder. Dankzij de nieuwe manier van werken, moeten gebruikers niet langer (meermaals) vaak onleesbare code ontcijferen. Wederom, minder frustratie is meer conversie! Meer conversie is meer ademruimte voor uw bedrijf!

8) Zorg voor nieuwe content
De honger naar informatie is niet te stillen. Gebruikers willen graag op regelmatige basis nieuwe content zien verschijnen op hun favoriete website. Gebruikers die weten dat u nieuwe content plaatst, zullen regelmatiger terugkomen. Meer bezoekers en nieuwe inhoud zorgen ervoor dat uw website beter scoort in Google.

9) Ken uw potentiële klanten
Integreer Google Analytics op uw website, zodat u weet wie u bezoekt, u welk geografisch gebied zij komen, welke browser uw bezoekers gebruiken, welk toestel, welke pagina’s ze bekijken en dergelijke meer. Deze inzichten zijn belangrijk voor uw groeistrategie. U weet nu immers op welk publiek u zich moet richten, welke regio en wat populaire onderdelen zijn op uw website. Om te komen tot een hogere conversie kan u gebruikmaken van deze inzichten en uw website in die zin laten optimaliseren.

10) Zorg voor scanbare elementen
Een goede inhoud op een website is onontbeerlijk. Vaak komt daar veel tekst aan te pas. Dat mag – hoewel u er niet mee moet overdrijven – maar zorg ervoor dat je voldoende bouwelementen gebruikt zoals alinea’s, blokken, afbeeldingen, titels, etcetera, zodat bezoekers snel de tekst kunnen scannen en er de voor hun relevante informatie uit kunnen filteren.

Deze tips zijn alvast een start voor een betere website, maar natuurlijk moet u veel meer factoren in rekening brengen om tot een goede website te komen, zowel technische als inhoudsgebaseerde factoren. Hou er bovendien ook rekening mee dat een website onderhouden heel wat inzet en doorzettingsvermogen vraagt. Wij kunnen uw website bouwen, optimaliseren en / of vernieuwen, maar de inhoud vernieuwen zal u toch vooral zelf moeten doen… Succes!