U hebt nood aan een nieuwe website, maar hebt geen idee door wie u uw nieuwe website wil laten maken? Er zijn zeer veel aanbieders in webdesign, helaas zijn lang niet alle partijen (even) professioneel en hebben sommigen geen kaas gegeten van marketing of beschikken ze zelfs niet over een deugdelijke kennis van webdesign, user experience, etcetera. Wij geven in dit artikel 10 tips, zodat een goede webbouwer kiezen al iets vlotter verloopt.
1) Strategisch denken als sleutel tot succes
U kent ze wel, mensen die alleen tot actie komen wanneer u er expliciet om vraagt en zij die het nadenken aan u overlaten. Helaas is dat niet bevorderlijk voor uw business wanneer het aankomt op marketing. U heeft absoluut nood aan een partner die met u meedenkt en in staat is om uw wensen te vertalen in een concreet plan. Dat plan kan zijn om uw website meer te richten op conversie, maar het kan evengoed een totaal multi marketingplan omvatten.
Hiervoor dient uw marketingpartner over heel wat competenties te beschikken, niet alleen kunnen luisteren (wat overigens erg belangrijk is), maar ook strategisch denken hoort daarbij. Verder dient men te beschikken over afdoende kennis van CSS en andere talen. Voorts moet de inhoud, uw content worden gepresenteerd met de juiste tone of voice, via de juiste kanalen en moet uw website ook grafisch sterk voor de dag komen.
2) Bereikbaarheid webbouwer
Het klinkt aanlokkelijk om te werken met mensen die voor en na (al dan niet legitiem) websites bouwen, maar het echte gevaar is de bereikbaarheid en het gebrek aan service. Wat als uw webbouwer nog een voltijdse job heeft en in bijberoep werkt en uw website offline gaat? Wie gaat u dan helpen? Let erop dat u werkt met een betrouwbaar marketingbureau waar u meerdere mensen kan aanspreken in geval van problemen. Vraag ook een direct nummer welke u mag gebruiken in geval van dringende problemen, bijvoorbeeld in het weekend.
3) Begrijpbare taal, geen “geek-taal”
Een goed online marketingbureau denkt met u mee en spreekt ook uw taal. Eigenlijk heeft u als opdrachtgever totaal geen baat bij een complexe, technische uitleg. U bent specialist in uw vakgebied. Een goed online marketingbureau zal u in begrijpbare taal uitleggen welke ingrepen en opties noodzakelijk zijn om uw doel te kunnen bereiken.
4) Uw domeinnaam, altijd en zonder uitzondering
Domeinnaam kaping, “truken van de foor” noemen we dat bij ons. Sommige webbouwers registreren uw domeinnaam op hun naam, zodat ze u onder druk kunnen zetten of zelfs chanteren wanneer er een geschil zou zijn. Een betrouwbaar bureau zal steeds de domeinnaam op uw naam registreren en deze zeker niet kapen.
5) De muur van de accountmanager
U wil een aanpassing laten doen en moet voor alles via uw accountmanager passeren die vervolgens de vraag moet doorgeven aan de webbouwer. Die op zijn/haar beurt de feedback weer moet doorgeven aan u als klant. Klinkt vermoeiend? Helaas is het dat ook en bovendien erg inefficiënt. Toch horen we dit vaak! Dat een marketingbureau werkt met een accountmanager is op zich heel normaal, maar u moet direct toegang hebben tot uw technische contactpersoon in geval van problemen. Een modern online marketingbureau zal hiervan geen punt maken en de directe contactgegevens bezorgen. Vraag ook meteen naar de reactietijd van het bureau.
6) Voor elke vraag een factuur
Niets irritanter dan voor de kleinste vraag een factuur voorgeschoteld te krijgen. Wanneer u een onderhoudsovereenkomst afsluit zou dit zeker niet mogen. Een simpele vraag over hoe u bijvoorbeeld een kleinigheidje moet aanpassen op uw website hoeft helemaal niet tot een factuur te leiden. Spreek mensen hierover aan bij de aanvraag van de offerte om zeker te zijn dat u niet steeds voor eenvoudige vragen moet bijbetalen.
7) Transparantie
Een gedetailleerde offerte is toch wel het minste wat u mag verwachten wanneer u op zoek gaat naar een nieuwe partner voor uw website. In de offerte moet duidelijk worden opgenomen wat al dan niet is inbegrepen in het offertebedrag en wat de kosten zijn voor onderhoud, hosting, domeinnaam en dergelijke meer. Total Media Concepts is trots lid van FeWeb, de federatie voor webbedrijven. Zij hebben als doel het professionaliseren en het bundelen van de internetsector. Elk FeWeb lid ondertekent de FeWeb Gedragscode, zodat u ervan uit mag gaan dat het bedrijf transparant en professioneel werkt.
8) Te vroeg stoppen met werken
Sommige webbouwers zien de oplevering van uw nieuwe website als een eindbestemming. Wanneer uw nieuwe website online is, is het alle hens aan dek! De website moet gevuld worden met nieuwe content, up-to-date worden gehouden en vooral opgevolgd en bijgestuurd worden. Laat u en uw webbouwer dat na, dan zal uw website een stille dood sterven en had u deze beter niet laten bouwen.
9) Gladde verkooppraatjes, let op dat u niet uitschuift!
Wanneer bedrijven u proberen te paaien met grandioze resultaten en hoge omzetten, doet u beter antislipschoenen aan… Een website die goed presteert, krijgt u niet vanzelf. Dat is keihard werken en vooral goed overleggen met uw marketingbureau. Alles inzetten op online advertising is eveneens meestal geen goed idee. Een goede content strategie is veel waardevoller en in de long run veel rendabeler. Begrijp ons niet verkeerd, adverteren online en in beperkte mate offline kan zeer waardevol zijn, maar wij zien het als een volwaardige aanvulling op uw uitgewerkte content strategie. Beloftes als “zoveel nieuwe klanten per week en xxxx euro omzet per maand zijn niet realistisch en vaak nergens op gestaafd. Niemand kan dit met zekerheid zeggen, helaas.
10) Nummer 6521563 of “de Marc”?
Vermijd bedrijven die eerst eens moeten kijken of u wel een contractje heeft of dat u al klant bent. Dit is een moeilijke om vooraf in te schatten, maar de grootte van het bedrijf geeft vaak al een indicatie. Let daarbij op of er een match is. Bent u niet technisch aangelegd en heeft u graag een goed contact? Opteer dan zeker niet voor een gigant. Wij kennen onze klanten persoonlijk en maken hier ook een belangrijk punt van. Bij ons bent u geen nummer of “mijnheer/mevrouw huppeldepup”, neen, we spreken u gewoon aan met uw naam. U staat ook steeds in direct contact met uw technische contactpersoon en dat zit vervat in het DNA van onze onderneming. Als er iets mis is of wanneer u een vraag heeft, praat u met mensen die u oprecht willen helpen.
Mocht u na het lezen van dit artikel vragen hebben aangaande uw nieuwe website, contacteer ons dan via info@total-media-concepts.be en we helpen u graag verder!