Google gebruikt mobiele zoekindex voor Search

Webdesign nieuws
31 januari 2017

Wanneer we het hebben over de index die Google gebruikt om webpagina’s te vinden en te organiseren voor zoekopdrachten, dan is dat de Google Search Index, ook wel de Google-index genoemd.

De Google-index is een enorme database waarin Google informatie opslaat over webpagina’s die het heeft gecrawld of geïndexeerd. Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert, doorzoekt Google de index om relevante pagina’s te vinden en te presenteren aan de gebruiker.

Het algoritme van Google bepaalt welke pagina’s het meest relevant zijn voor een bepaalde zoekopdracht, en rangschikt deze pagina’s op basis van verschillende factoren, zoals de inhoud van de pagina, de relevantie van de zoekopdracht en de autoriteit van de pagina.

Google gebruikt al geruime tijd de mobiele zoekindex als belangrijkste index. Dat het belangrijk is om een mobielvriendelijke website te bezitten, wist u al uit onze eerdere posts. Wanneer een Google bot het internet doorzoekt op (nieuwe) content, stelt het mechanisme een index op. Deze index kan u vergelijken met die van een boek: het lijst op waar u bepaalde informatie kan vinden. Tot voor kort maakte Google gebruik van een desktop index waarin zowel websites voor desktop als mobiele gebruikers werden opgeslagen. Google heeft beslist dat men gebruik gaat maken van twee indexen: één voor desktop en één voor mobiel. Bovendien wordt de mobiele index de belangrijkste van de twee.

Update 04/2023, Mobiel als uitgangspunt

Google kondigde in 2017 de zogenaamde “mobile-first index” aan voor het rangschikken van zoekresultaten. Dit betekent dat de mobiele versie van een webpagina als eerste wordt geïndexeerd en gebruikt voor het bepalen van de zoekresultaten, in plaats van de desktopversie.

Dit komt omdat het gebruik van mobiele apparaten voor zoekopdrachten steeds meer toeneemt en Google haar gebruikers de best mogelijke ervaring wil bieden. Door de mobiele versie van een website als eerste te indexeren, zorgt Google ervoor dat de zoekresultaten optimaal zijn afgestemd op de manier waarop mensen het internet tegenwoordig gebruiken.

Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de mobiele versie van je website goed geoptimaliseerd is, zodat deze goed wordt geïndexeerd en goed wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Anno 2023 zijn mobiele toestellen algemeen aanwezig en sommige mensen hebben zelfs geen vaste pc meer.

Origineel artikel:

Wat wil dit zeggen voor u?

De mobiele index van Google wordt de meest belangrijke index en zal dus de snelst bijgewerkte index worden. In het verleden werd een website steeds bekeken op desktop niveau om deze toe te voegen aan de index. In de toekomst zal dit gebeuren aan de hand van de mobiele versie van uw website. Wanneer uw website is ontworpen vanuit het mobile first principe en dus dezelfde inhoud bevat voor alle apparaten, vormt dit geen probleem. Als u dus bij ons een website heeft aangeschaft, zit u veilig. Deze zijn immers 100% responsive en ontworpen vanuit het mobile first principe.

Werkt u nog met een oudere, niet mobielvriendelijke website? In dat geval raden we u sterk aan om te upgraden naar een 100% responsive website.

Hoe weet ik of mijn website mobielvriendelijk is?

Voer de Google testtool voor mobiel uit en bekijk onmiddellijk de resultaten.

Kan uw website verbeterd worden?

Geen probleem, contacteer ons voor een afspraak en we bekijken samen de mogelijkheden.

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

Het succes van een webshop wordt vaak gemeten aan de hand van de conversieratio - het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Maar soms kunnen zelfs de kleinste obstakels grote gevolgen hebben voor dit cruciale getal. Hier zijn 10 veelvoorkomende...

Lees meer
10 Veelgemaakte fouten in online marketing verklaard

10 Veelgemaakte fouten in online marketing verklaard

Online marketing is een dynamisch en complex veld dat voortdurend evolueert. Het kan zowel beginners als ervaren marketeers uitdagen om effectieve strategieën te implementeren. Helaas leiden bepaalde veelvoorkomende fouten vaak tot teleurstellende resultaten. Laten we...

Lees meer
5 praktische tips om jouw ideale klant te bereiken

5 praktische tips om jouw ideale klant te bereiken

Het vinden en aantrekken van jouw ideale klanten is essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Het begrijpen van wie jouw ideale klant / doelgroep is en hoe je hen effectief kunt bereiken, kan een aanzienlijke impact hebben op jouw marketingstrategie. Hier zijn vijf...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This