Google Invisible reCAPTCHA

Webdesign nieuws
12 maart 2017

Spam is een echt probleem en dan hebben we het niet over de al dan niet smakelijke vleesbereiding. Ongewenste mails zijn een verspilling van tijd en bronnen. Daarom doet u er best alles aan om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Voor formulieren op uw website zijn al jarenlang oplossingen in de vorm van captcha codes die u moest overtypen en dat zorgde voor heel wat irritatie. Google heeft reCAPTCHA aangekocht en verder ontwikkeld. Dankzij dit systeem moet u meestal gewoon een vinkje aanduiden. Veel gebruiksvriendelijker uiteraard, maar Google zou Google niet zijn, moesten ze dit systeem niet verder ontwikkelen. Daarom heeft Google een nieuwe variant ontwikkeld die geen tussenkomst van de gebruiker vereist: Google Invisible reCAPTCHA.

Update 04/2023, reCAPTCHA v3

Op dit moment is de laatste versie van Google reCAPTCHA de v3. Deze versie is uitgebracht in 2018 en is momenteel de meest geavanceerde versie van Google reCAPTCHA. Het belangrijkste verschil tussen reCAPTCHA v3 en eerdere versies is dat het geen menselijke interactie vereist, maar in plaats daarvan vertrouwt op machine learning-algoritmen om te bepalen of een gebruiker al dan niet een bot is. Dit maakt de gebruikerservaring veel soepeler en veiliger, omdat gebruikers geen vervelende puzzels hoeven op te lossen om hun menselijkheid te bewijzen.

Het belangrijkste verschil tussen Google Invisible reCAPTCHA en reCAPTCHA v3 is de manier waarop ze gebruikersverificatie uitvoeren.

Google Invisible reCAPTCHA is ontworpen om onzichtbaar te zijn voor gebruikers. Het vereist geen klik of actie van de gebruiker om te bewijzen dat ze geen robot zijn. In plaats daarvan analyseert het gebruikersgedrag op de achtergrond en bepaalt het automatisch of een gebruiker menselijk is of niet. Als de gebruiker als een mens wordt geïdentificeerd, wordt het reCAPTCHA-proces afgesloten en wordt de gebruiker doorgestuurd naar de volgende stap.

Aan de andere kant, werkt reCAPTCHA v3 zonder enige interactie van de gebruiker. Het verzamelt achtergrondinformatie over de gebruiker en zijn activiteiten op de site en beoordeelt vervolgens de gebruiker op een schaal van 0,0 tot 1,0. Deze score geeft aan hoe waarschijnlijk het is dat de gebruiker een mens of een bot is. Afhankelijk van deze score kunnen website-eigenaren de acties van gebruikers aanpassen, bijvoorbeeld door hogere beveiligingscontroles uit te voeren voor gebruikers met een lagere score.

Beide oplossingen zijn ontworpen om het voor gebruikers eenvoudiger te maken om door het verificatieproces te gaan, maar Google reCAPTCHA v3 is geavanceerder en biedt website-eigenaren meer flexibiliteit in het beheren van de gebruikerservaring.

Wat is Google Invisible reCAPTCHA?

Om te komen tot Invisible reCAPTCHA moet u eerst weten wat een captcha nu eigenlijk is. De afkorting staat voor Completely Automated Public Turing Test to tell Computers and Humans Apart. Met andere woorden een test die automatisch een onderscheid maakt tussen computers (bots) en mensen. Daardoor moest u in het verleden vaak cryptische teksten overnemen, later bij reCAPTCHA een vinkje aanduiden en binnenkort hoeft u als bezoeker van een website helemaal niets meer te doen. Google maakt weinig details bekend omtrent de werking van Invisible reCAPTCHA, maar het systeem zou gebruik maken van machine leren en geavanceerde risico analyses. Afhankelijk van o.a. uw ip-adres en analyse van uw muiscursor bewegingen zal het algoritme bepalen of u een mens bent of niet. Bij twijfel zal de gebruiker toch een captcha moeten oplossen. De meeste, legitieme gebruikers zullen er niets van merken.

Wanneer upgraden (2017)?

Het is nog even afwachten wanneer Google Invisible reCAPTCHA echt zal lanceren, momenteel zegt de website van Google “Coming Soon”.  We houden het in de gaten en zien dit als een welgekomen update voor veel bezoekers van websites. Hebt u vragen over deze materie? Voel u vrij om ons te contacteren.

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

Het succes van een webshop wordt vaak gemeten aan de hand van de conversieratio - het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Maar soms kunnen zelfs de kleinste obstakels grote gevolgen hebben voor dit cruciale getal. Hier zijn 10 veelvoorkomende...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This