Spam is een echt probleem en dan hebben we het niet over de al dan niet smakelijke vleesbereiding. Ongewenste mails zijn een verspilling van tijd en bronnen. Daarom doet u er best alles aan om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Voor formulieren op uw website zijn al jarenlang oplossingen in de vorm van captcha codes die u moest overtypen en dat zorgde voor heel wat irritatie. Google heeft reCAPTCHA aangekocht en verder ontwikkeld. Dankzij dit systeem moet u meestal gewoon een vinkje aanduiden. Veel gebruiksvriendelijker uiteraard, maar Google zou Google niet zijn, moesten ze dit systeem niet verder ontwikkelen. Daarom heeft Google een nieuwe variant ontwikkeld die geen tussenkomst van de gebruiker vereist: Google Invisible reCAPTCHA.

Wat is Google Invisible reCAPTCHA?

Om te komen tot Invisible reCAPTCHA moet u eerst weten wat een captcha nu eigenlijk is. De afkorting staat voor Completely Automated Public Turing Test to tell Computers and Humans Apart. Met andere woorden een test die automatisch een onderscheid maakt tussen computers (bots) en mensen. Daardoor moest u in het verleden vaak cryptische teksten overnemen, later bij reCAPTCHA een vinkje aanduiden en binnenkort hoeft u als bezoeker van een website helemaal niets meer te doen. Google maakt weinig details bekend omtrent de werking van Invisible reCAPTCHA, maar het systeem zou gebruik maken van machine leren en geavanceerde risico analyses. Afhankelijk van o.a. uw ip-adres en analyse van uw muiscursor bewegingen zal het algoritme bepalen of u een mens bent of niet. Bij twijfel zal de gebruiker toch een captcha moeten oplossen. De meeste, legitieme gebruikers zullen er niets van merken.

Wanneer upgraden?

Het is nog even afwachten wanneer Google Invisible reCAPTCHA echt zal lanceren, momenteel zegt de website van Google “Coming Soon”.  We houden het in de gaten en zien dit als een welgekomen update voor veel bezoekers van websites. Hebt u vragen over deze materie? Voel u vrij om ons te contacteren.