Blog

Google past algoritme aan, “content voor mensen, niet voor Google”

Veel mensen komen na een zoekopdracht niet op de gewenste pagina terecht. Ze denken van wel, klikken op de link en stellen vervolgens vast dat die pagina niet de informatie bevat die men zocht. Frustrerend en dat is ook Google niet ontgaan! Daarom zal de zoekmachinegigant nu een update van haar algoritme beginnen uitrollen om dit tegen te gaan, namelijk de “Helpful content update”.

Wat is het en waarop moet je als site eigenaar letten? Lees het hier!

Analyse webresultaten

Relevantie als sleutelfactor

Google tracht al jaren om content die wordt weergegeven in een zoekopdracht zo relevant en behulpzaam mogelijk te maken. Hiervoor past het bedrijf continu haar algoritmes aan. In 2021 lanceerde Google -naar eigen zeggen- duizenden updates voor het Google Search algoritme. En precies dat algoritme bepaalt wat we te zien krijgen na het uitvoeren van een zoekopdracht. Ook de resultaten van vele tests en de feedback van gebruikers wordt verwerkt in al deze updates.

Nog steeds zijn veel websites gericht op het verkrijgen van kliks en is de informatie van ondergeschikt belang op dit soort websites. Hieraan wil Google nu een einde stellen! De komende weken (aug/sept 2022) zal Google een reeks verbeteringen aanbrengen in haar zoekalogritme om ervoor te zorgen dat jij nuttige informatie voor mensen en door mensen gemaakt, meteen kan vinden. Lees de blogpost van Google voor de volledige update informatie.

Originele, kwalitatieve content scoort beter

Zoekresultaten van mindere kwaliteit of content die niet origineel is, zal hierdoor lager gaan ranken in de zoekresultaten. Content die werd geschreven om hoger te ranken zal na de update net slechter scoren in de zoekresultaten. Concreet zegt Google dat de resultaten zullen verbeteren voor online educatie, kunst en entertainment, shopping en tech gerelateerde content. Als site eigenaar is het natuurlijk handig om first-hand te weten waarop je moet letten. Daarom publiceerde Google een blog post op Google Search Central Blog.

Professionele product reviews scoren beter

De techgigant past ook haar algoritme aan, zodat bezoekers sneller reviews van hoge kwaliteit kunnen vinden. Wanneer je dus op zoek gaat naar een product dat je wil aankopen, zal de zoekmachine trachten om de meest waardevolle, originele reviews hiervan te tonen. Dit is dus zeker ook een belangrijke factor voor bedrijven die actief zijn in e-commerce en gebruikmaken van reviews.

Zit jij met vragen over je zichtbaarheid online? Onze mensen helpen je graag verder! Contacteer ons vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.

Ontdek ook onze eerdere blogs

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse Vanaf 1 juli 2023 zal Google de huidige Universal Analytics (UA) vervangen door Google Analytics 4, kortweg GA4. Deze nieuwe meetoplossing zal op dat moment de huidige UA property’s vervangen en geen nieuwe resultaten...

Lees meer
Thuiswerken, een zege of een hel?

Thuiswerken, een zege of een hel?

Thuiswerken, een zege of een hel? Thuiswerken werd vanaf maandag 19 oktober 2020 opnieuw de norm. Het kan niet anders dan dat dit moeilijkheden meebrengt voor zowel werknemer als werkgever. Omdat het momenteel niet anders kan, zijn we genoodzaakt om ons leven en onze...

Lees meer
Te vermijden fouten in website structuren

Te vermijden fouten in website structuren

Een betere structuur voor uw website Uw website is een zeer waardevolle tool om uw bedrijf door slimme marketing te laten groeien. Content is en blijft nog steeds king, maar wat als uw content niet op de correcte wijze wordt gepresenteerd? Ook dat heeft een grote...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This