Google straft pop-ups af

Webdesign nieuws
30 augustus 2016

Opdringerige pop-ups verbannen!

Google straft pop-ups af, u kent ze ongetwijfeld wel, pop-ups die verschijnen wanneer u een website bezoekt. Nu de grote meerderheid van de websites voldoet aan de criteria voor mobielvriendelijkheid, vond Google het tijd om de pop-ups aan te pakken. Google straft pop-ups af vanaf januari 2017. Google spreekt over “intrusive interstitials” oftwel pop-ups die de pagina bedekken en de gebruiker beletten de gevraagde content te bekijken die hij zocht via zoekmachine.

De redenen om dit te blokkeren, zijn uiteraard het opdringerige karakter van deze pop-ups en de gebruiksvriendelijkheid op mobiele toestellen die vaak over een kleiner scherm beschikken. Google zal websites die dergelijke pop-ups aanbieden vanaf 10 januari 2017 lager ranken in de zoekresultaten.

Niet alle pop-ups verboden door Google

Pop-ups die er zijn omwille van wettelijke richtlijnen zoals cookie en leeftijdsmeldingen blijven gewoon toegestaan. Ook inlogboxen voor private content blijven toegestaan en hebben geen invloed op de Google Ranking. Ook banners die een redelijke hoeveelheid ruimte van het scherm in beslag nemen en gemakkelijk uitgeschakeld kunnen worden blijven toegestaan. Uiteraard start hier de discussie wat is “redelijk” en “gemakkelijk uitschakelbaar”? Ook daarvoor heeft Google een voorbeeld voorzien.

Niet de enige factor

Vergeet niet dat de pop-ups slechts een factor vormen binnen de Google Ranking score. Google geeft zelf aan dat als je pagina beschikt over schitterende content dat je dan nog even goed hoog kan scoren. SEO-optimaliseren is dus de boodschap en daarbij kunnen wij als professioneel full service internetbureau u bij helpen! Contacteer ons hierover vrijblijvend via het contactformulier!

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

Het succes van een webshop wordt vaak gemeten aan de hand van de conversieratio - het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Maar soms kunnen zelfs de kleinste obstakels grote gevolgen hebben voor dit cruciale getal. Hier zijn 10 veelvoorkomende...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This