Heb ik als bedrijf wel een eigen website nodig?

Webdesign nieuws
4 november 2022

‘Maar ik heb geen website nodig. Ik heb werk genoeg en klanten vinden mij op andere manieren.’ Dit horen we wel eens. Toch bewijzen diverse studies dat het hebben van een professionele website van groot belang is en steeds belangrijker wordt.

Het landschap van het ondernemen is lange tijd hetzelfde gebleven: Bedrijven lieten van zich horen door in de lokale krant, de lokale reclameblaadjes te adverteren, lokale verenigingen te sponsoren, lijflijk aanwezig zijn in deze verenigingen, een goede mond-op-mondreclame…

De tijden zijn erg veranderd. Mensen zijn beter geïnformeerd, horen meer, zijn mobieler… Mensen zijn ook bereid om zich te verplaatsen als ze overtuigd zijn van jouw diensten of producten. Maar er is ook meer concurrentie. Door deze aspecten is het des te belangrijker geworden om je te onderscheiden van de concurrentie. Het internet heeft een prominente plaats ingenomen dat je er niet om heen kan als ondernemer. Alles ‘staat’ of ‘valt’ met het internet tegenwoordig. Vroeger zochten mensen in de telefoongids als ze een dienst of een product nodig hadden, nu gaan ze via het internet op zoek.  

Dit geeft de meerderheid van de mensen ook toe: dat hun zoektocht begint op het internet. Dit biedt ondernemers ook veel mogelijkheden om zich kenbaar en zichtbaar te maken. Enerzijds is het daarmee complexer geworden, anderzijds hoort het er tegenwoordig bij. Het internet is helemaal opgenomen in ons dagelijkse leven. Men spreekt niet meer over ‘gewoon wat reclame maken’, maar over ‘marketingstrategie’. Daar kan je als ondernemer gewoon niet om heen.

Hierbij zetten we enkele aspecten op een rij waarom een professionele, eigen website hebben vandaag net van groot belang is.

Zich onderscheiden van de concurrent 

Er is meer concurrentie. De klant heeft meer keuze aan diensten en producten. Waarom kiest een klant voor jou en niet voor jouw concurrent? Welk gevoel heeft een mogelijke klant bij jouw dienst of jouw product? Professionaliteit en creativiteit zijn daarom van groot belang. Met een professionele website heb je zeker een streepje voor.

Jouw klant is beter geïnformeerd 

Mensen hebben meer informatie ter beschikking. Mensen zoeken vaak zelf eerst naar informatie vooraleer ze intekenen op een offerte of vooraleer ze bij jou om informatie vragen. De klant stelt jouw kennisoverdracht en jouw advies daarom erg op prijs! Een blog op een professionele website is daarvoor een prima tool. Expertise is een grote meerwaarde geworden en draagt zeker bij tot jouw overtuigingskracht. 

Jouw klant is mobieler geworden 

Wanneer de klant overtuigd is om voor jouw dienst of jouw product te betalen is hij/ zij bereid om zich te verplaatsen. Er zijn ook andere mogelijkheden om jouw dienst of jouw product tot bij jouw klant te laten geraken. Denk maar aan de verschillende koerierdiensten, online meetings, livesessies op sociale media, video’s opnemen,… Meer mogelijkheden dus en niets houd je tegen om binnen een bepaald geografisch terrein, laat staan heel lokaal te blijven! 

Mensen gaan steeds verder op zoek op het internet 

Mensen hebben dan wel ergens op een reclamebord, op een auto, in een blaadje jouw naam gezien, toch gaan mensen verder op zoek op internet naar jouw naam en wat jij hen te vertellen / te bieden hebt. Vergeet daarbij ook niet: Vroeger zochten de mensen op in de telefoongids, nu zoeken ze op internet wanneer ze op zoek zijn naar een bepaalde dienst of een bepaald product. Het internet is nu de telefoongids. Alleen is deze ruimer geworden. Daarom geldt des meer: creativiteit en authenticiteit. 

Klanten kunnen als het ware op eender welk tijdstip en eender welke plaats op internet meer informatie over jou opzoeken. Ze vinden alle nodige informatie met één klik op hun smartphone, hun tablet of hun laptop. Een professionele website helpt jou in die overtuigingskracht naar potentiële klanten toe. Op een professionele website kan jij jouw expertise laten zien, laat jij zien wie jij bent en waarvoor jij staat. Het online gebeuren ‘staat’ op zich in deze tijd.

Veel mensen geven aan om minder snel geneigd te zijn in te gaan op een voorstel als de website van de ondernemer een minder goede indruk nalaat. Ook hechten mensen steeds meer belang aan het goed geïnformeerd zijn. Ze willen toch wel ‘iets gelezen’ hebben, vooraleer ze ingaan op een voorstel. Dit aspect laat zien dat professionaliteit en kennis steeds meer voorop staan. 

Berusting op één kanaal is niet meer voldoende 

Het is al lang niet meer voldoende om te berusten op ‘één kanaal’ om nieuwe klanten aan te trekken. Waar je vroeger veel klanten uithaalde, is dit kanaal al lang niet meer voldoende, is de bereikbaarheid des te minder geworden. Vergelijk hiermee het lokale reclameblaadje met het brede en ruime internet. Daarom hoef je niet alle kanalen te gebruiken, maar een mix van verschillende tools die bij jou en bij jouw activiteit passen is een must deze tijd. Door het bereik van deze verschillende kanalen kan jouw eigen website mogelijke potentiële klanten over de streep trekken. Een goede website straalt professionaliteit en authenticiteit uit.

Meer inzicht in het bezoekersverkeer en meer controle met behulp van jouw eigen website

Met een eigen website kan je het website-verkeer analyseren. Naar waar zijn de mensen op zoek? Wat vinden ze interessant op jouw website? Wie zijn jouw klanten? Via welke weg komen ze? Via dat bericht op sociale media of toch door jouw naam in te typen op Google? De dag van vandaag is het des te belangrijker dat je weet wie voor jou jouw ‘ideale klant’ is. Zo kan je gemakkelijker deze ‘ideale klant’ op een juiste en zo best passende manier aanspreken. De concurrentie is immers snel gevonden, door jou, maar dus ook voor jouw mogelijke klanten.

Via jouw eigen website kan je jouw informatie die je naar buiten brengt gemakkelijker up-to-date houden. Hierover heb je op sociale media toch minder controle. Ook is alle informatie die jij aanbiedt steeds voor handen op één punt. Het blijft op jouw website staan, tenzij je deze zelf wijzigt.

Als je een bericht op sociale media plaatst, verdwijnt deze al snel uit de zichtbaarheid. Bij bedrijfsprofielen is deze kans op zichtbaarheid via deze kanalen nog minder. Door op jouw website de SEO en SEA goed in te stellen, vinden de mensen jou gemakkelijker terug op het web en vergroot je dus eveneens jouw online zichtbaarheid en heb je er door de achterliggende analyse van het ‘bezoekersverkeer’ ook meer controle en inzicht op. Op sociale media is dit veel minder het geval. Deze online zichtbaarheid kan je via jouw website zelf ook steeds bijsturen.

Je kan jouw website zo inrichten dat deze dynamisch is, maar toch professionaliteit uitstraalt. Bij enkel een gedrukte advertentie in de lokale krant is dit veel minder het geval.

‘Een eigen website is te duur.’ 

Deze uitspraak horen we helaas vaak. Alles begint deze tijd echter heel vaak op het web. Reclame maken in de lokale krant kost ook veel geld en het bereik is veel minder. Dat geldt ook zo met reclame op jouw voertuig of een sponsoring van een lokale vereniging. Enkel sociale media gebruiken is onvoldoende om potentiële klanten te overtuigen.

Professionaliteit, authenticiteit, expertise, creativiteit en consistentie zijn waardevolle kernwoorden om jouw bedrijf onder de loep te nemen. Deze aspecten kan je allemaal heel goed gebruiken op jouw eigen website en zo dus ook jouw overtuigingskracht versterken, maar vooral ook om je te onderscheiden van de concurrentie.

Heb jij een website? Ben jij zeker over jouw marketingstrategie?
Nee? Wij helpen je graag verder!

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

Het succes van een webshop wordt vaak gemeten aan de hand van de conversieratio - het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Maar soms kunnen zelfs de kleinste obstakels grote gevolgen hebben voor dit cruciale getal. Hier zijn 10 veelvoorkomende...

Lees meer
10 Veelgemaakte fouten in online marketing verklaard

10 Veelgemaakte fouten in online marketing verklaard

Online marketing is een dynamisch en complex veld dat voortdurend evolueert. Het kan zowel beginners als ervaren marketeers uitdagen om effectieve strategieën te implementeren. Helaas leiden bepaalde veelvoorkomende fouten vaak tot teleurstellende resultaten. Laten we...

Lees meer
5 praktische tips om jouw ideale klant te bereiken

5 praktische tips om jouw ideale klant te bereiken

Het vinden en aantrekken van jouw ideale klanten is essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Het begrijpen van wie jouw ideale klant / doelgroep is en hoe je hen effectief kunt bereiken, kan een aanzienlijke impact hebben op jouw marketingstrategie. Hier zijn vijf...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This