Een professioneel logo is een must, nog niet iedereen ziet dit voldoende in. Een website zonder professioneel logo is zoals een auto zonder banden, niet compleet dus! Wanneer u een professioneel logo laat ontwerpen en dit consistent toepast op alle commerciële documenten, zal dit uw bedrijf meer vertrouwen schenken. Daarnaast zal uw naamsbekendheid toenemen naarmate uw logo steeds vaker terugkomt. Hoe begin je eigenlijk met het uitdenken van een logo? Is dat iets wat u zelf moet doen of geeft u dit beter uit handen? Wij geven u graag enkele tips.

Pas het KISS principe toe: Keep It Simple Stupid 

Een goed logo is meestal bijzonder eenvoudig en minimalistisch. Iedereen kent wel een voorbeeld van een enorm eenvoudig logo dat zeer gekend is. Kijk bijvoorbeeld naar het logo van Audi: tijdloos, elegant en vrijwel iedereen kent het.

Maak het ontwerp tijdloos

Een logo met een beperkte houdbaarheidsdatum is meestal geen goede keuze. Een logo dat de tand des tijds kan weerstaan heeft duidelijk de voorkeur, want u weet uiteraard nooit hoelang uw bedrijf zal bestaan en hoeveel generaties het logo misschien moet meegaan.

Hou de doelgroep als uitgangspunt

Een logo voor een consultancybedrijf zal veel zakelijker moeten ogen dan dat van een speelgoedwinkel. Bij een speelgoedwinkel kan u bijvoorbeeld speelse kleuren gebruiken, maar overdrijf er ook niet mee. Hou er ook rekening mee dat de kosten van drukwerk (voorbeeld: tape en andere bedrukbare producten) zullen toenemen naarmate u meer kleuren toepast.

Stop uw verhaal in uw logo

Deze tip is een moeilijke om uit te voeren, maar probeer een logo te (laten) ontwerpen dat past bij uw product en/of dienst. Lukt dat niet (volledig), zorg er dan voor dat u de link kan leggen tussen uw bedrijfsnaam en logo. Uw bedrijf komt geloofwaardiger over als uw logo een verhaal brengt. Een logo aankopen op een website die honderden en soms duizenden logo’s te koop aanbieden, is geen goed idee.

Denk aan het uitzicht in grijstinten

Hou bij de keuze van de kleuren rekening met de uitstraling van het logo in grijstinten. Dit is bijzonder handig als u bijvoorbeeld verkoopdocumenten wil afdrukken met een monochrome printer.

Vectorbestanden als standaard

Een professionele ontwerper werkt met vectorbestanden (eps) en niet met pixelbestanden (jpg). Een vectorbestand is schaalbaar in uiteenlopende groottes en dus een noodzaak voor drukwerk en belettering.

Zelf ontwerpen of toch maar niet?

Zelf ontwerpen kan uiteraard altijd, maar wellicht is het verstandiger om een professionele, grafische vormgever hiervoor in te schakelen. Zo loopt u nooit tegen beperkingen aan door gebrek aan kennis en is uw logo future proof.

Onze grafische vormgever zit graag met u samen om uw wensen te bespreken. Vraag gerust een prijsopgave voor een professioneel logo.