Een betere structuur voor uw website
Uw website is een zeer waardevolle tool om uw bedrijf door slimme marketing te laten groeien. Content is en blijft nog steeds king, maar wat als uw content niet op de correcte wijze wordt gepresenteerd? Ook dat heeft een grote invloed op uw ranking in Google en andere zoekmachines. Het is dus nuttig om met een expert in Content Marketing en user experience te bespreken hoe u dit juist aanpakt. Total Media Concepts helpt u graag verder! Hierbij al een aantal belangrijke tips voor het handhaven van een goede website structuur.
Link naar uw belangrijkste content
Indien u (meer) bezoekers wenst te bereiken met de content op uw website, loont het zeker de moeite om regelmatig eens de structuur van uw site onder de loep te nemen. Zorg er dus voor dat uw belangrijkste artikelen direct opvallen en snel te vinden zijn, dit zijn immers de fundamenten van uw site. Vaak worden de links naar artikelen daarbij vergeten. Een artikel met weinig of zelfs zonder links zijn zowel voor potentiële bezoekers als voor de zoekmachines slecht te vinden. Google zal artikels met weinig of geen links standaard beoordelen als weinig interessant, met alle gevolgen voor de ranking en vindbaarheid. Een ideaal scenario is dat bezoekers in maximaal 2 klikken van uw homepage bij het gewenste artikel geraken. Vergeet ook niet uw artikelen te vermelden in uw blog of nieuwsberichten.
Indelen in categorieën
Vermijd wel dat bepaalde (hoofd)categorieën in onevenwicht raken. Indien u beduidend meer artikelen schrijft over een bepaald onderwerp, splitst u deze categorie beter op. Hou dit goed in de gaten, categorieën moeten ongeveer gelijkwaardig zijn.
Gebruik van tags
Ook bij het aanmaken van tags kan overdaad schaden. Vermijd te specifiek te willen taggen, als ieder artikel unieke tags krijgt, wordt er geen structuur toegevoegd. Indien u daarentegen tags meermaals gebruikt, is het wel opletten dat deze artikelen wel degelijk een link met elkaar hebben. Zo kunnen artikelen via tags ook gekoppeld worden.
Bij voorkeur kunnen de bezoekers ook de tags ergens bij het bewuste artikel vinden. Meestal worden deze onderaan het artikel geplaatst, als een soort voetnoot. Via deze tags kunnen bezoekers ook overtuigd worden om meerdere verwante artikelen op uw site te lezen, wat uiteraard fantastisch is indien dit lukt.
Kruimelpaden zorgen voor structuur
Zeker op grotere en meer complexe websites is het belangrijk om zogenaamde “kruimels” na te laten, m.a.w. zodra een bezoeker een artikel aanklikt, moet het gevolgde pad doorheen uw menu in één oogopslag duidelijk zijn, dus de ganse route die gevolgd wordt vanaf de homepage tot aan het aangeklikte artikel. Bijkomend voordeel hiervan is dat dit eveneens van toepassing is op de toegankelijkheid voor zoekmachines zoals Google en Bing, met positieve gevolgen voor uw ranking en vindbaarheid. Toepassen van “kruimels” is dus een absolute aanrader!
Visuele voorstelling structuur
Tot slot vergeet men vaak ook de structuur van de website goed te visualiseren. Bezoekers willen ook een eenvoudige manier kunnen zoeken en navigeren op uw website. Hoofdcategorieën moeten sowieso op de homepage staan. Maak dus niet te veel categorieën, het menu moet een snel overzicht geven van de structuur en deze op een eenvoudige manier visualiseren voor de bezoekers.
Voor een overzichtelijke website en een goede “user experience” (UC) moet u zich constant afvragen waar uw bezoekers naar op zoek zijn en hen helpen bij het vinden van het juiste artikel. Door uw website goed te structureren, kan u onrechtstreeks invloed uitoefenen op welke artikelen het hoogste zullen scoren in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google.
Website structuur is essentieel in SEO strategie, ga er dus niet te lichtzinnig mee om en contacteer ons vandaag nog om uw jaar goed te starten (op het gebied van Marketing ;).