Blog

Waarom is een professioneel logo zo belangrijk?

Een logo. Het is misschien niet het allereerste waar je aan denkt als je wil doorgroeien – of beginnen – met een zelfstandige activiteit, wanneer je nog in de startblokken staat. Toch is het een belangrijk item voor je zaak, voor jouw activiteit. Om een goed en juist logo te hebben, dien je best wel eerst stil te staan bij enkele noodzakelijke vragen.  

 

Analyse webresultaten

Wat is jouw activiteit? 

De eerste vraag die je je stelt is: Wat doe ik en welke richting wil ik hiermee uit? Baken je activiteit af. Wat wil ik mijn klanten meegeven? Wat wil ik bereiken met deze activiteit? Waarom? Schrijf het voor jezelf uit. Het helpt om jouw zelfstandige activiteit af te bakenen. Schrijf het in puntjes op, pen het neer met kleuren etc. Het helpt je bij de volgende stappen naar een goed beeld over jouw activiteit, over jouw (toekomstige) zaak.  

Wat wil je uitstralen? 

De volgende vraag is helemaal niet onbelangrijk om verder te bouwen op een degelijk en professioneel marketingplan: Wat wil ik uitstralen naar de buitenwereld met mijn activiteit? Hoe wil ik overkomen bij potentiële klanten? En vooral ook, wat past er bij mezelf? Ben je de introverte persoon die rust uitstraalt? Of ben je de ondernemer die op een professionele manier en met een goede uitleg de juiste klanten aantrekt. Of ben je de spraakwaterval die tegen iedereen een babbeltje doet? Hou je meer van beelden of meer van tekst en uitleg? Wat past er bij jouw activiteit en bij jezelf? Met deze vervolgvragen kom je al een eind verder. Je hebt je activiteit afgebakend en je hebt een beeld over wat je wil uitstralen naar potentiële klanten. 

 

Jouw ideale klant? 

Echt niet onbelangrijk en een logische volgende vraag waar je waarschijnlijk niet heel lang meer over moet nadenken: Wie is jouw doelgroep? Wie is jouw ideale klant? Voor wie wil je werken? Wie past er het best bij jou? Welke stijl past dan ook weer bij hen? Misschien kan het zijn dat je dan toch weer teruggrijpt naar vorige vragen en de handvaten dan toch nog aanpast. Op deze manier krijg jij een beeld hoe jouw zaak eruit gaat zien. 

 

De juiste handvaten 

Als je die handvaten hebt kan je aan de slag om een goed en juist logo te (laten) ontwerpen. Waarom is een goed logo dan o, zo belangrijk? Wel, het is veel meer dan het beeld dat jouw naam vermeld op bijvoorbeeld een affiche, het voertuig, jouw naam in het weekblad of op internet.  

 

Herkenbaarheid en naamsbekendheid 

Jouw logo zorgt voor herkenbaarheid en is bovenal het uithangbord van jouw zaak. De bovenstaande vragen waarop jij antwoorden hebt gegeven, zijn hét beeld van jouw zaak. Jouw logo laat zien waar jij voor staat. Een sterk logo zorgt voor een betere herkenbaarheid en naamsbekendheid. Een sterk logo blijft hangen bij potentiële klanten, zorgt er mede voor dat ze jouw naam toch herinneren. Als je jouw logo en jouw naam herhaalt op consistente manier en in steeds dezelfde stijl, blijft dit gemakkelijker in het hoofd van potentiële klanten hangen en denken ze aan jou wanneer zij jouw diensten nodig hebben. Denk daarbij aan het gebruik van Instagram, de look en feel op jouw website of bijvoorbeeld jouw visitekaartjes of ander drukwerk. 

 

De kenmerken van een professioneel logo 

Een goed en juist logo heeft verschillende kenmerken waar je rekening mee dient te houden. 

Een logo dient tijdloos en eenvoudig te zijn. Het is een beeldmerk met woordelementen dat lang mee moet gaan. Eenvoudig, omdat potentiële klanten je herinneren, aan je denken. Niet te ingewikkeld, met veel lijntjes en verschillende kleuren of kleurovergangen. Eenvoud, omdat het duidelijk laat zien waar jij voor staat. Doe bijvoorbeeld meer onderzoek naar kleur. Elke kleur heeft een gegeven, een beeld dat mensen vormen over iets, draagt bij tot de uitstraling van jouw bedrijf. De meeste logo’s worden dan misschien wel ontworpen in zwart – wit, de kleur heeft een belangrijke factor. En niet onbelangrijk, zorg voor een beeldmerk met een woordelement. Al is dat voor heel gekende bedrijven anders. Kijk maar naar bedrijven zoals Coca-Cola of Apple. Toch om naamsbekendheid op te doen, is het belangrijk dat jouw logo duidelijk jouw activiteit weergeeft. Uiteindelijk kan een eenvoudig logo drukwerk niet alleen eenvoudiger maken, maar vooral goedkoper.  

 Tenslotte zorgen de juiste, losstaande elementen voor een sterk geheel. Een logo met een sterk beeldmerk met daarbij de juiste typografie en juiste tagline zorgt voor een mooi, standvastig en sterk geheel waarmee jij echt aan de slag kan om jouw marketingplan helemaal op punt te zetten.  

 

Meer weten? Bekijk onze website of volg onze socials.  

 Wil je zelf aan de slag, maar heb je graag extra advies of meer uitleg? Contacteer ons! Heb je reeds een logo en wil je verder gaan met jouw marketingplan. Wij staan je graag bij om jouw plan volledig op punt te zetten.  

 Tot binnenkort? 

 

 

Ontdek ook onze eerdere blogs

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse Vanaf 1 juli 2023 zal Google de huidige Universal Analytics (UA) vervangen door Google Analytics 4, kortweg GA4. Deze nieuwe meetoplossing zal op dat moment de huidige UA property’s vervangen en geen nieuwe resultaten...

Lees meer
Thuiswerken, een zege of een hel?

Thuiswerken, een zege of een hel?

Thuiswerken, een zege of een hel? Thuiswerken werd vanaf maandag 19 oktober 2020 opnieuw de norm. Het kan niet anders dan dat dit moeilijkheden meebrengt voor zowel werknemer als werkgever. Omdat het momenteel niet anders kan, zijn we genoodzaakt om ons leven en onze...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This