Zorg ervoor dat jouw Google Ads campagnes blijven draaien met Google Consent Mode V2

Webdesign nieuws
26 maart 2024

Wat is Google Consent Mode V2

Google Consent Mode V2 is een technische implementatie op jouw website waarbij de gekozen opties op je cookiebanner worden doorgegeven aan Google. Google komt op die manier dus te weten of een gebruiker wel of niet akkoord gaat met het gebruik van marketing cookies. Het vereist een aanpassing van je huidige cookie banner. We lichten concreet toe welke acties nodig zijn op jouw website.

Voor wie is Consent Mode V2?

Vanaf maart 2024 worden er strengere regels toegepast voor Google Ads adverteerders. Adverteren vereist dat je technisch je cookiebanner op orde stelt om aan de privacy update te voldoen. Ook als je Europese doelgroepen wil uitbouwen in Google Analytics 4 (GA4) doe je er beter aan om Consent Mode V2 te implementeren.

Waarom bestaat Google Consent Mode V2

Sinds maart 2024 past men een nieuwe wet toe: de Digital Markets Act (DMA). Grote bedrijven zoals Google krijgen nieuwe verplichtingen opgelegd omdat zij door de wet worden aanzien als gatekeepers. Google heeft nu een grotere verantwoordelijkheid in het verkrijgen van toestemming van de sitebezoekers dan de eigenaar van de website zelf. Hiervoor introduceert Google de Consent Mode V2.

Verschil met huidige cookie banners?

Sinds de invoering van de GDPR is een cookiebanner een verplicht nummertje op jouw todo list als je een website in eigen beheer hebt. Kon je dat niet zelf, dan liet je een cookie banner installeren door jouw websitebouwer. Dit waren tot voor kort losstaande, eigen gefabriceerde banners waarbij een gebruiker toestemming kon geven, deze kon intrekken en/ of aanpassen.

Om de Consent Mode V2 mogelijk te maken, volstaat dit soort eenvoudige cookiebanner niet langer. Google raadt aan om een gecertificeerd Consent Management Platform (CMP) te gebruiken, zoals bijvoorbeeld Complianz. Een CMP is niet gratis, maar biedt tal van voordelen en boetes zijn nog duurder uiteraard. Het CMP ontzorgt en koppelt de gebruikersvoorkeuren door vanuit jouw cookiebanner naar Google. Op die manier kan je statistieken blijven verzamelen en hoef je je geen zorgen te maken rond de steeds veranderende wetgevingen rond privacy.

Wat als je Consent Mode V2 negeert?

Wanneer je niets doet, zullen je campagnes mogelijk foutlopen en kan je geen doelgroepen meer uitbouwen of je conversies opvolgen. Als eerste zullen remarketing doelgroepen (en ads campagnes die er gebruik van maken) in de problemen komen, maar later dit jaar zal dit ook invloed hebben op het correct kunnen meten van conversies. Als je Google Ads gebruikt, is het dus een must om Google Consent Mode V2 te activeren.

Conclusie

Google Consent Mode V2 is een nieuwe manier van werken. Google krijgt de cookie voorkeuren van de gebruiker door via jouw Consent Management Platform zoals Complianz en past de gekozen regels van de gebruiker toe. Hierdoor geniet de gebruiker van een hogere mate van privacy, maar dien jij als website-eigenaar wel de nodige technische aanpassingen door te voeren als je Google Ads wil blijven gebruiken.

Disclaimer: dit artikel is enkel ter informatie. Voor correct juridisch advies raden we aan om contact te nemen met een jurist die gespecialiseerd is in deze materie.

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

Dark patterns: Waarom je ze moet vermijden op je website

Dark patterns: Waarom je ze moet vermijden op je website

Websites en apps zijn onmisbare tools geworden voor bedrijven om met hun klanten te communiceren. Hoewel de meeste ontwerpen zijn gericht op het verbeteren van de gebruikerservaring, is er een schaduwzijde die steeds vaker voorkomt: dark patterns. Deze misleidende...

Lees meer