Help mijn website wordt niet goed gevonden, helaas nog steeds een veel gehoorde opmerking.

We hebben in het verleden al verschillende gratis tips gegeven om uw website beter door Google te laten ranken. SEO oftewel Search Engine Optimization is een continu en langlopend proces dat veel inspanning vraagt en nooit stopt. Bovendien zijn er enorm veel gebieden waarop SEO actief moet worden toegepast. Een website die professioneel is opgebouwd, leent zich prima voor optimalisaties. Meer nog, vraag aan je webbouwer best een zoekmachine optimalisatie bij aankoop van uw website. Wie deftig aan SEO wil werken, komt er niet met een kwalitatieve website alleen. We geven in dit artikel 10 tips die uw website beter zullen doen scoren in Google.

10 tips om uw website beter te doen scoren in Google

1. Kies de juiste zoektermen

Afhankelijk van uw activiteit, wil u gevonden worden op bepaalde zoektermen. Natuurlijk is de doelgroep die u wil aanspreken van groot belang. Waarop wil u gevonden worden? Om uw zoekwoorden te bepalen, kan u  ook de hulp in schakelen van de Google Zoekwoordplanner van Google Adwords. Opgelet, het is niet verstandig om zelf meteen een campagne te starten zonder kennis van Adwords.

2. Vul uw pagina’s met waardevolle content

Vroeger gebruikten webmasters zoveel mogelijk keywords om beter gevonden te worden (keyword stuffing). Google herkent dit gedrag en zal uw website net lager ranken. In plaats daarvan vult u best uw pagina’s met een zo waardevol mogelijk content. Dus een artikel dat de bezoeker echt waardevolle informatie verschaft zal ook hoger ranken in Google.

 3. Gebruik afbeeldingen correct

Gebruik liefst eigen afbeeldingen van goede kwaliteit als basis. Daarnaast is het een must om afbeeldingen een goede, beschrijvende naam te geven. Denk ook aan het invullen van de Alt tags! Een alt tag beschrijft de afbeelding voor Google en andere zoekmachines en voor mensen met een visuele beperking.

4. Kies een goede URL voor uw pagina’s en berichten

Een zoekwoord waarop u gevonden wil worden, moet terugkomen in de URL  van uw pagina of bericht. Zoekmachines hechten bovendien veel belang aan leesbare, propere URL’s.

5. Paginatitels hebben grotere waarde voor zoekmachines

Zoekmachines lezen beoordelen teksten zoals een gewone gebruiker dat zou doen. Het is dus goed om titels in bijvoorbeeld h1 op te nemen. Platte tekst krijgt een lagere waarde toegewezen.

6. De aanhouder zal winnen

Regelmatig actief zijn op uw website is zeer belangrijk voor een hoge ranking in Google. Een pagina die nooit wordt aangepast is natuurlijk niet aantrekkelijk en zal dus ook lager scoren in Google. Een blog kan hierbij helpen. Probeer op regelmatige basis nieuwe artikelen te publiceren, dit zal uw bezoekers vaker doen terugkeren naar uw website en bovendien zal Google u hiervoor belonen.

7. Zorg voor kwalitatieve links naar uw website

Links die verwijzen naar uw website zorgen ervoor dat Google uw website hoger zal ranken. Opgelet, links van lage waarde of van dubieuze websites doen net het omgekeerde. Een link van een gewaardeerde website is veel belangrijker dan tien links van slechte websites. Spring hier dus voorzichtig mee om en ga niet zomaar links ruilen!

8. Gebruik Google Analytics om uw bezoekersstromen te analyseren

Google Analytics is een must voor elke zichzelf respecterende website. Dankzij deze analyse tools kan u eenvoudig volgen wat uw bezoekers doen op uw website, hoelang ze blijven, van welke geografische regio ze komen, binnen welke leeftijdscategorie ze vallen, etcetera. Zeer waardevolle feedback voor elke eigenaar van een website of webshop.

9. Mobielvriendelijk is nu echt een noodzaak

Google zal weldra gebruik gaan maken van de mobiele site index om zoekresultaten te tonen. Dit wil zeggen dat deze zoekindex belangrijker wordt dan de desktop zoekindex die vooralsnog gebruikt werd. Het komt er dus op neer dat u nú echt moet overschakelen naar een responsive website met dezelfde content als uw desktop website.

10. Schakel een professional in die u wil helpen

Kies een professional die u en uw bedrijf wil helpen in het optimaliseren van uw website en online marketing. Er zijn nog teveel partijen die focussen op snelle winst. Een echte, betrouwbare partner is gefocust op het helpen, niet op het zichzelf verrijken.