We horen het regelmatig: “Onze website heeft veel geld gekost en levert niets op”. Kent u dit gevoel of kent u mensen die dit prediken? Lees dan zeker verder, want mogelijk hebben wij van Total Media Concepts een oplossing voor u. Ten eerste is goedkoop of duur een perceptie. Een website van 300 euro kan zeer duur zijn als deze niets oplevert, maar een goede website met dito multi marketingplan die misschien 5000 euro heeft gekost kan zeer goedkoop zijn.

Hebt u de berekening al gemaakt?

Om het een en ander te staven, gaan we uit van twee schrijnwerkers: Jef en Louis.

Jef is een jonge ondernemer van 25 jaar en hij is twee jaar bezig als zelfstandig ondernemer. Hij heeft zijn zaakjes goed op orde en kan de toevloed van klanten niet meer aan. Daarom heeft hij in januari van dit jaar beslist om zijn eerste medewerker aan te werven en daarnaast werkt hij ook met freelancers samen. Jef is mee met de laatste snufjes, houdt zijn klanten en netwerkcontacten bij in een CRM-pakket en gaat hiermee actief aan de slag. Daarnaast zijn ook zijn huisstijl en website tot in de puntjes uitgewerkt. Via zijn website werft Jef maandelijks zes klanten die gemiddeld voor 2500 euro spenderen. Jef maakt ook bewust tweemaal per week tijd om actief te gaan netwerken. Op dat moment werkt hij immers niet in de zaak, maar aan de zaak. Zijn medewerker staat paraat om deze momenten op te vangen. Uit deze netwerkevents haalt Jef gemiddeld twee klanten per maand.

Louis is een ondernemer van 45 jaar die heel zijn leven al gezwoegd heeft om iets op te bouwen. Louis is dan ook een harde werker die graag de touwtjes zelf in handen wil houden. Zijn agenda is nog niet digitaal, alles wordt genoteerd in zijn orderboekje dat soms moeilijk gevuld raakt. Louis heeft geen tijd om te gaan netwerken, maar hij heeft wel een website. De zoon van de buurman bouwde deze enkele jaren geleden voor 300 euro. Gelukkig kostte deze niet meer, want er komen toch geen klanten via mijn website, aldus Louis. Onze klanten zijn niet zo voor internet zegt hij. Het logo “een plank met de bedrijfsnaam op” heeft zijn vrouw ontworpen. We vragen aan Louis waarom hij geen medewerker in dienst neemt om het leven wat draaglijker te maken. Louis zegt meteen dat hij dit niet kan betalen.

Waar zou Louis staan, mocht hij ook een goede website hebben?

We maken hier een concrete berekening:

Website Louis Website Jef
Aanschaf website 300,00 1699,00
Huisstijl 0,00 450,00
Hosting per jaar 75,00 225,00
Onderhoud 0,00 600,00
Opschoning na hacking 750,00 0,00
SEO 0,00 1600,00
Copywriting 0,00 800,00
SEA 0,00 11078,00
Imagoverlies 500,00 0,00
Totaal kosten eerste jaar 1625,00 16452,00
Opbrengsten per jaar 0,00 180000,00
Subtotaal eerste jaar 1625,00 163548,00
verlies Winst
= kosten = investering

 

Ter info: alle bedragen en personen zijn fictief en er is geen rekening gehouden met de bedrijfskosten / opbrengsten. Maar het maakt wel duidelijk dat goedkoop of duur slechts een perceptie is. Jef mag zich heel gelukkig prijzen met zijn manier van werken, want alleen al zijn website levert het bovenstaande bedrag per jaar aan inkomen op. Louis daarentegen zal hard moeten blijven zwoegen met relatief meer kosten dan opbrengsten.

Conclusie & moraal

Stop met een website en andere marketingmiddelen te zien als een kost, maar zie het als een voorfinanciering van uw succes. People buy people! Het is niet omdat uw website minder kost per jaar dat deze ook zal renderen. Een goede marketingstrategie en uitwerking ervan vergt nu eenmaal een investering. Wat je aandacht geeft, groeit. Marketing en webdesign zijn ambachten indien correct toegepast. Weet echter dat de ene webbouwer de andere niet is. Weet ook dat een website zonder marketingstrategie hetzelfde is dan een mosselpot met alleen maar lege schelpjes. Het ene heeft het andere nodig en alles wat u online onderneemt, moet u onderbouwen met een strategie. U moet weten welke schuif u keer op keer kan opentrekken om nieuwe klanten in te lijven binnen uw onderneming.

Nog steeds geïnteresseerd en vooral gemotiveerd om met uw bedrijf te groeien? Neem vrijblijvend contact op met Total Media Concepts om uw dromen en/of plannen te bespreken.