Blog

Google Analytics 4 – een nieuw tijdperk in analyse

Vanaf 1 juli 2023 zal Google de huidige Universal Analytics (UA) vervangen door Google Analytics 4, kortweg GA4. Deze nieuwe meetoplossing zal op dat moment de huidige UA property’s vervangen en geen nieuwe resultaten meer meten. Om tijdig klaar te zijn, raden we aan om nu al te starten met GA4 naast je huidige UA property.

Waar moet je op letten en wat zijn de nieuwigheden? We lichten ze graag toe!

Analyse webresultaten

Wat is er nieuw?

Google Analytics 4 is een nieuwe meetoplossing die totaal andere parameters zal vastleggen dan de huidige UA implementatie. Een overzicht:

  • Verzamelt zowel website- als app-gegevens om meer inzicht te krijgen in het klanttraject
  • Gebruikt gebeurtenissen in plaats van sessiegebaseerde gegevens
  • Bevat privacyopties zoals metingen zonder cookies en gedrags- en conversiemodellering
  • Voorspellende mogelijkheden bieden begeleiding zonder complexe modellen
  • Directe integraties met mediaplatforms stimuleren acties

Wat met je huidige data?

Op 1 juli 2023 zullen je huidige UA property’s geen nieuwe data meer verwerken. Google geeft zelf aan dat jouw historische data na 1 juli 2023 nog enige tijd zal ingezien kunnen worden. Google laat weten dat het nog minimaal 6 maanden lang de verzamelde data uit de oude property’s beschikbaar zal houden. Net omdat historische data zo belangrijk is, is het belangrijk om zo snel mogelijk data te verzamelen in de nieuwe GA4 property’s en dit naast de huidige UA property’s. Doe je dat niet, dan is er geen basis voor vergelijking tussen periodes.

In een volgende fase zal Google de Universal Analytics volledig beëindigen. Wanneer dat zal zijn, vernemen we asap. Vanaf dat moment kunt u ook de oude data niet meer inzien en is er geen toegang meer mogelijk tot de UA-gegevens via de API.

Wens je jouw huidige gegevens te behouden? Zorg dan zelf voor een backup van eventuele rapporten en dashboards die u wil bewaren.

Voorbereiding & migratie

De eerste stap bestaat dus in het aanmaken van jouw nieuwe GA4 property binnen jouw Google Analytics account. Van zodra deze klaar is, voeg je deze toe aan jouw website via de tracking code of via de Google Tag Manager. Weet je niet hoe je dat moet doen? Jouw webbouwer kan je hierbij helpen.

Vervolgens kan je starten met het opbouwen van nieuwe rapporten en dashboards. Gebruik hiervoor de parameters die voor u belangrijk zijn. Eventueel kan een volledig dashboard op maat worden gemaakt met Google Data Studio. Dit is echter een iets complexer proces dan binnen Google Analytics een nieuw rapport aanmaken.

Controleer zeker of de nieuwe property data verzamelt nadat je de tracking code hebt toegevoegd aan jouw website. Kijk in de ‘Realtime’ rapportweergave of je metingen ziet verschijnen terwijl je navigeert doorheen de website. Is dat het geval, dan is de nieuwe GA4 property correct geconfigureerd.

Wat met jouw Google Ads koppeling?

Hiervoor dien je rekening te houden met een aantal zaken. Ten eerste kan je best Google-signalen activeren om uitgebreide rapportages en remarketing mogelijk te maken. Nota: momenteel zijn de de gegevens die Google-signalen verzamelt nog niet bruikbaar in Data Studio rapporten.

Gebruik de Google Ads-tool voor koppelingen overzetten om Universal Analytics-koppelingen opnieuw te maken of maak nieuwe Google Ads-koppelingen.  Met de tool kan je eenvoudig je huidige Google Ads koppelingen migreren vanuit UA naar GA4.  Na de import krijg je je Google Ads gegevens te zien in je GA4-rapporten.

Gebeurtenissen en conversies migreren

Wellicht had je reeds gebeurtenissen aangemaakt in je huidige Google UA Property. Ook die dienen uiteraard overgezet te worden, indien je deze wil behouden. Het is goed om weten dat de nieuwe versie van de meetoplossing totaal anders omgaat met data. De vroegere paginaweergaves / sessies / transacties bestaan niet meer in de nieuwe versie. Simpelweg alles wat op je website gebeurt, is een gebeurtenis (event). Dit noemen we het event-based datamodel binnen GA4. Google UA was session-based waarbij Google aan de hand cookies en browserinstellingen de sessies koppelde aan gebruikersdata. Op een single page website was dit model niet zo handig, maar GA4 meet bijvoorbeeld ook de scroll diepte waardoor het engagement van de gebruiker wel te meten valt.

In GA4 worden diverse events automatisch gemeten zoals session start, engaged sessions, user engagement, first visit en bij uitbreiding via ‘enhanced mesurement’ ook bijvoorbeeld site search, scroll diepte, … Deze optie moet je dan wel inschakelen voor je property.

Het implementeren van gebeurtenissen in Google Analytics is in de nieuwe versie vrij eenvoudig en Google raadt ook aan om naast de standaard gebeurtenissen ook de aanbevolen events per branche te gebruiken, indien deze voor jouw bedrijf van toepassing zijn. Meer info over gebeurtenissen in Google Analytics kan je hier vinden.

Ook conversiedoelen worden ingesteld aan de hand van gebeurtenissen en vanuit de lijst met conversiedoelen in GA4 kan u heel eenvoudig bepaalde gebeurtenissen markeren als conversiedoel, bijvoorbeeld een klik op een knop. De conversiedoelen die je in jouw oude UA-property had, zal je opnieuw moeten configureren binnen de nieuwe GA4 property, maar dat is dus relatief eenvoudig. Hou er wel rekening mee dat wanneer je veel conversiedoelen actief hebt, dit enige tijd in beslag kan nemen.

De omschakeling naar de nieuwe versie is het ideale moment om na te gaan of de vroegere gebeurtenissen en doelen nog relevant zijn voor je bedrijf en of er misschien intussen nieuwe doelen / gebeurtenissen zijn die je voordien nog niet had toegevoegd. Je kan tot 30 doelen toevoegen.

Bye Bye bounce rate

In de oude UA-metingen lag de nadruk op het bouncepercentage. Dit percentage is een berekening van het aantal bezoekers dat de website verlaat zonder enige interactie. Het zegt dus niets over de sessies die wel een interactie hadden.

Vanaf nu meten we in GA4 dus het engagement van de bezoeker en dit aan de hand van volgende voorwaarden:

  • De sessie duurt minimaal 10 seconden of langer
  • Er heeft zich 1 conversiegebeurtenis plaatsgevonden
  • Er werden 2 of meer paginaweergaven vastgelegd

Welkom aan de nieuwe engagement rate metric en bye bye bounce rate!

Rapportages opvolgen

Omdat Google Universal Analytics en GA4 twee totaal verschillende oplossingen zijn, is het goed om in het begin beide versies naast elkaar te laten lopen. Op die manier kan je zelf wennen aan de nieuwe methodes en werking alsook inzicht krijgen in de metingen en je ervan verzekeren dat alles goed loopt op het moment dat de oude Google oplossing stopt.  Hou er rekening mee dat het aantal sessies in GA4 hoger kan uitvallen dan in de oude UA-rapporten aangezien de berekening totaal anders is opgemaakt.

Waarom de omschakeling?

Google Analytics 4 is gericht op de privacywetgevingen en zaken zoals IP-anonimisering staat in de nieuwe versie automatisch aan. Google kreeg de voorbije jaren heel wat kritiek over de omgang met de privacy van websitebezoekers. Hiervoor kreeg het meermaals waarschuwingen vanuit Europa. Het nieuwe meetmodel houdt hiermee dus zeker rekening. Daarnaast is het een modernere manier van meten. De oude versie kon niet altijd elk apparaat volgen waarmee een bezoeker de website bezocht. Dit is verholpen in de nieuwe versie.

De oude versie bood geen mogelijkheid om de ‘customer journey’ van de bezoeker te volgen. De nieuwe versie gebruikt diverse methodes om na te gaan in welke fase van de klantenreis de gebruiker is. Daarnaast zorgen de nieuwe events voor meer waardevolle data in een snel eveoluerende, technologische maatschappij.

De voordelen op een rijtje:

  • De tracking van heel wat events is standaard voorzien en het is eenvoudig om zelf extra gebeurtenissen en conversies toe te voegen.
  • Cross device & platform tracking op basis van Google-signalen en user-id (bijvoorbeeld via de Google account van de gebruiker).
  • Doelgroepen aanmaken is een stuk eenvoudiger binnen de nieuwe omgeving.
  • IP-adressen van gebruikers worden automatisch geanonimiseerd.
  • Cookies en andere oude technieken zijn niet meer nodig voor het verzamelen van nieuwe data. Cookies worden stilaan dan ook uitgefaseerd.
  • Machine learning zorgt voor niewe inzichten via kunstmatige intelligentie aan de hand van algoritmes en user data.

Enkele nadelen:

  • Een migratie is noodzakelijk om data te meten. Dit brengt mogelijk kosten met zich mee om de nieuwe integratie aan te maken en rapportages aan te passen.
  • Analyse van de data verloopt anders aangezien we totaal andere data verkrijgen, gericht op gebeurtenissen in plaats van sessies.
  • Eigen gebeurtenissen en conversies dienen opnieuw aangemaakt en nagekeken te worden.

Uitsluiten van het eigen verkeer

Organisaties met verschillende medewerkers die actief zijn op de website willen wellicht het eigen verkeer uitsluiten uit de dataverzameling. Dit kan op basis van het vaste IP-adres van het bedrijf. Hierdoor zie je in de resultaten niet het eigen verkeer. Voor een betrouwbare oplossing is een fixed IP dus wel noodzakelijk en vaak brengt dit extra kosten met zich mee bij jouw internetprovider.

Gelukkig kan je dus een filter inschakelen die je eigen verkeer eruit filtert. Ga hiervoor naar de property instellingen en klik de gewenste gegevenstream aan. Bij ‘meer instellingen voor taggen’ kies je voor ‘intern verkeer definiëren’ en vul je je eigen wan ip-adres(sen) in. Vervolgens ga je naar de gegevensinstellingen, gegevensfilters en klik je op ‘filter maken’ en vervolgens kies je voor ‘intern verkeer’. Geef je filter een naam en kies voor ‘uitsluiten’. Tot slot kan je de filter testen of meteen activeren.

Conclusie

Zorg ervoor dat je tijdig start met de voorbereiding voor de nieuwe versie van Google Analytics, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het analyseren en interpreteren van de data verloopt eveneens totaal anders en bestaande rapporten dienen aangepast te worden. Desondanks dat het een aanpassing van ons vraagt, verwelkomen wij deze nieuwe oplossing en zien we het als een logische stap in een snel evoluerende maatschappij vol technologische inonovaties. De nieuwe meetmethoden zorgen voor meer waardevolle data, onafhankelijk van toestellen en platformen.

Heb je vragen omtrent de omschakeling? Contacteer ons vrijblijvend voor hulp op maat van jouw wensen en bedrijf!

Ontdek ook onze eerdere blogs

Kost uw website ook zo veel geld?

Kost uw website ook zo veel geld?

We horen het regelmatig: “Onze website heeft veel geld gekost en levert niets op”. Kent u dit gevoel of kent u mensen die dit prediken? Lees dan zeker verder, want mogelijk hebben wij van Total Media Concepts een oplossing voor u. Ten eerste is goedkoop of duur een...

Lees meer
Hoe koop je een slechte website?

Hoe koop je een slechte website?

Hoe koop je een slechte website? Er zijn verschillende voorbeelden te vinden op internet van slechte websites. Laat ons duidelijk zijn, we hebben het over websites die misschien wel goede content bevatten, maar slecht zijn opgebouwd en waar gezondigd is tegen een...

Lees meer
Google Invisible reCAPTCHA

Google Invisible reCAPTCHA

Spam is een echt probleem en dan hebben we het niet over de al dan niet smakelijke vleesbereiding. Ongewenste mails zijn een verspilling van tijd en bronnen. Daarom doet u er best alles aan om dit zoveel mogelijk tegen te gaan. Voor formulieren op uw website zijn al...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This