Een nieuwe website laten maken: hoe kies ik de juiste website bouwer?

Webdesign nieuws
9 februari 2017

Een nieuwe website laten maken: hoe kies ik de juiste website bouwer? Een nieuwe website laten maken is altijd ingrijpend. Of u nu een nieuwe website wil laten maken voor uw zaak als starter of u een gevestigde waarde bent, de keuze blijft moeilijk. Er zijn verschillende partijen die allemaal claimen dat hun websites kwalitatief zijn, maar is dat wel zo? En hoe moet u goede communicatie voeren met uw website bouwer? Wordt er een planning opgesteld? … Wij helpen u graag met een aantal praktische tips die uw keuze een stuk eenvoudiger zullen maken.

Een nieuwe website laten maken? Tien tips!

 

Tip 1: Oordeel niet op basis van de prijs voor uw nieuwe website

Jammer genoeg zijn er nog heel wat partijen te vinden die websites voor en na hun werkuren bouwen en daar dan een aalmoes voor vragen. Op dit punt is het echt opletten geblazen! Er is een Engelse uitspraak die zegt “when you pay peanuts, you get monkeys” of nog beter “people buy people”. De eerste uitspraak is helaas volledig correct. Een student of hobbyist bouwt meestal geen wervende websites, bovendien is de ondersteuning nadien meestal één grote ramp. De tweede uitspraak “people buy people” geeft aan dat u investeert in de personen die uw website moeten bouwen. Een goed internetbureau werkt met verschillende mensen samen. Denk maar aan een webdesigner, een programmeur, een content strategy planner, een SEO specialist, een fotograaf en ga zo maar verder. Dit maakt dat een website voor een KMO al gauw 100 tot 300 uur aan werk vraagt.

Een website gemaakt door de zoon van de buurman zou dus wel eens een heel dure investering kunnen worden met het verlies van veel potentiële klanten tot gevolg. Klanten die u gelukkig niet hoeft te verliezen als u kiest voor de juiste partij.

Qua uurtarief voor een deftig internetbureau dat focust op kwaliteit mag u rekenen tussen € 65 en € 150 exclusief BTW. Bij grotere internetbureau’s schiet die prijs vlug de hoogte in, reken dan tussen € 75 tot € 250 exclusief BTW per uur. In ruil daarvoor krijgt u wel het specialisme van verschillende mensen met elk hun eigen specialisatie. Deze gebundelde kennis draagt rechtstreeks bij tot  de kwaliteit van uw website.

Tip 2: Responsive design is een absolute must

Een website moet vandaag de dag mobielvriendelijk zijn en op alle toestellen (smartphones, tablets, laptops) dezelfde gebruikservaring bieden. Google weet dat dit enorm belangrijk is en zal uw website hoger ranken als deze mobielvriendelijk is.  Bovendien zal Google overschakelen van de desktop index naar een mobiele index.

We komen ze nog alle dagen tegen, website bouwers die hun eigen zaken niet op orde hebben. Hoe wil men nu als website bouwer kwalitatieve websites aanbieden als hun eigen website niet minstens is voorzien van een responsive lay-out? Als dit niet op orde is, moet u zichzelf afvragen of deze mensen uberhaupt iets kennen van Search Engine Optimization. Als u overweegt om een website aan te schaffen, zonder responsive design, kan u even goed uw geld door een papierversnipperaar duwen, dat levert u exact evenveel op.

Tip 3: Een website moet u zelf eenvoudig kunnen aanpassen

Als u vandaag een nieuwe website aanschaft, stopt het verhaal niet. Een website vraagt om onderhoud, iets wat wij bij Total Media Concepts maar al te goed weten. Het is voor de hand liggend dat het technische onderhoud wordt uitgevoerd door uw internetbureau. Daarnaast moet u ook regelmatig de inhoud aanpassen. Dit bespaart u een hoop kosten en bovendien zal Google u belonen met een hogere ranking in de zoekresultaten, omdat u regelmatig nieuwe, waardevolle content publiceert.

Aarzel niet om uw internetbureau te vragen met welke technologie en meerbepaald met welk Content Management Systeem (CMS) uw website wordt gebouwd. Is dat een gesloten systeem, dan kan dat zowel voor- als nadelen hebben. Een open source CMS zoals WordPress of Drupal kent een grote community wereldwijd die u de vrijheid geeft om op elk moment met een ander internetbureau te gaan werken.

Tip 4: Een goede website is niet alleen een technische kwestie

Wanneer u overweegt om een nieuwe website te laten maken, moet u weten dat dit niet alleen een financiële investering vraagt, maar ook een investering in tijd. Het is belangrijk dat uw website bouwer en u een goede professionele band opbouwen, waarbij beide partijen gaan voor een maximale kennisoverdracht. Een kwalitatieve website bouwen kan alleen door een intensieve samenwerking tussen opdrachtgever en uitvoerder. Total Media Concepts werkt met agile projectmanagement, zodat uw project van a tot z wordt opgevolgd én bijgestuurd. Een nieuwe website laten maken is een wisselwerking tussen verschillende partijen.

Tip 5: Een goede website bouwer werkt met kwalitatieve hosting

Hosting is eigenlijk gewoon de computer waarop de bestanden van uw website worden opgeslagen. Bij veel goedkope hostingpartners staat alles op één virtuele server en die is gevoelig voor hackingsaanvallen. Bij de betrouwbare partijen worden niet alleen de verschillende rollen onderverdeeld op verschillende servers, maar worden ook dagelijkse back-ups uitgevoerd in combinatie met een monitoring.

Reken voor een fatsoenlijk hosting pakket voor gewone websites een jaarlijkse kost tussen € 150 en € 200 exclusief BTW. Wanneer u dit gaat berekenen per maand, is dit een te verwaarlozen kost. Weet echter wel dat wanneer u slechts een 30 euro betaald per jaar, u misschien nooit een deftige support krijgt en uw website mogelijk te traag zal reageren, omdat deze draait op trage servers. Google is van oordeel dat trage websites niet gebruiksvriendelijk zijn en kent deze sites ook een lagere ranking toe.

Tip 6: Kan u bij iemand terecht in geval van problemen?

Wanneer de zoon van de buurman uw website heeft gebouwd en de website ligt plat na een hackingsaanval, wil u de schade uiteraard beperken en uw site zo spoedig mogelijk terug online. Het moet nu lukken dat de zoon van de buurman net zijn examens heeft en nu echt geen tijd heeft om u te helpen. Een heel herkenbare en voor de hand liggende situatie. Gelukkig zijn kwalitatieve internetbureau’s steeds bereikbaar, zelfs buiten de kantooruren. Deze support is noodzakelijk als u zichzelf en uw bedrijf serieus neemt. Bovendien moet u ook op complexere vragen een antwoord kunnen krijgen.

Tip 7: Laat u niets wijsmaken, een nummer één ranking kan niemand u beloven

Er zijn bedrijven die u via Search Engine Optimization (SEO) een nummer één ranking in Google beloven. Dit is pure onzin, niemand kan dit garanderen, omdat Google haar algoritmes continu bijstuurt en aanpast. Er zijn wel een heleboel “best practices” oftewel goede technieken waarvan geweten is dat ze positief bijdragen aan uw ranking in Google. Weet echter dat dit een continue en nooit eindigend verhaal is. SEO is iets dat nooit zal stoppen. U kan vandaag geweldig scoren in Google en morgen die goede ranking verliezen, omdat Google haar algoritme aanpast.

Tip 8: Uw domeinnaam is de uwe… Bent u daar zeker van?

Wanneer u een domeinnaam laat registreren, kan daar een eigenaar worden opgegeven. Een veel toegepaste techniek bij veel website bouwers die het allemaal niet zo nauw nemen, is het registreren van uw domeinnaam op hun bedrijf. Met andere woorden kapen zij uw domeinnaam. Een goede website bouwer zal u echter nooit op deze methode trachten te binden. Wanneer u er echt niet uit geraakt, kan u gerechtelijke stappen ondernemen, maar beter laat u het niet zover komen en werkt u met een betrouwbaar bureau dat een deontologische code heeft onderschreven.

Tip 9: Check referenties

Er is niets mis mee om even ten rade te gaan bij bestaande klanten van de website bouwer waarmee u eventueel wil samenwerken. Op basis van hun bevindingen kan u een gefundeerde beslissing nemen. Een nieuwe website laten maken is immers een ingrijpende beslissing.

Tip 10: Maak een selectie van de internetbureau’s waar u een offerte wil aanvragen

Een internetbureau dat kwaliteit levert, werkt een degelijke offerte uit. Een goede offerte vraagt heel wat tijd, gaande van enkele uren tot enkele dagen afhankelijk van het soort project. Bovendien kost het u veel tijd om alle offertes te analyseren en te vergelijken. Probeer dus vooraf een keuze te maken uit drie tot vijf bureau’s waarmee u verder wil gaan in uw selectie. Zorg ervoor dat u dezelfde informatie geeft aan alle bureau’s, zodanig dat u de offertes met elkaar kan vergelijken.

Wil u een nieuwe website laten maken? Total Media Concepts maakt graag tijd voor u en legt u bij een heerlijke koffie onze werkwijze uit. Steeds welkom op afspraak!

Interesse in een gesprek?

Nuttige links

Mogelijk ook interessant…

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

10 Conversiekillers voor webshops en hoe ze te overwinnen

Het succes van een webshop wordt vaak gemeten aan de hand van de conversieratio - het percentage bezoekers dat daadwerkelijk overgaat tot aankoop. Maar soms kunnen zelfs de kleinste obstakels grote gevolgen hebben voor dit cruciale getal. Hier zijn 10 veelvoorkomende...

Lees meer
10 Veelgemaakte fouten in online marketing verklaard

10 Veelgemaakte fouten in online marketing verklaard

Online marketing is een dynamisch en complex veld dat voortdurend evolueert. Het kan zowel beginners als ervaren marketeers uitdagen om effectieve strategieën te implementeren. Helaas leiden bepaalde veelvoorkomende fouten vaak tot teleurstellende resultaten. Laten we...

Lees meer
5 praktische tips om jouw ideale klant te bereiken

5 praktische tips om jouw ideale klant te bereiken

Het vinden en aantrekken van jouw ideale klanten is essentieel voor het succes van jouw bedrijf. Het begrijpen van wie jouw ideale klant / doelgroep is en hoe je hen effectief kunt bereiken, kan een aanzienlijke impact hebben op jouw marketingstrategie. Hier zijn vijf...

Lees meer

Pin It on Pinterest

Share This