Blog

Een website optimaliseren om beter gevonden te worden vraagt technische kennis en inzicht. De URL oftewel ‘Uniform Resource Locator’ draagt ook bij om goed gevonden te worden in Google. Mensen surfen immers naar een URL om de gewenste inhoud op het internet te bereiken. Zoekmachines zoals Google doen exact hetzelfde en nemen ook URL’s op in hun weging. We geven een aantal tips over hoe u dit zelf kan bewerkstelligen of dit kan laten doen door een specialist zoals Total Media Concepts.

3 direct toepasbare tips:

  • Zet het zoekwoord in de URL zelf
  • Bouw duidelijk gestructureerde URL’s, bijvoorbeeld: total-media-concepts.be/tips/blogbericht
  • Neem geen id’s of andere moeilijk begrijpbare parameters en termen op in de URL’s

Permalinks = permanente URL’s

Het open source Content Management Systeem (CMS) maakt gebruik van permalink instellingen om URL’s te gaan opbouwen. Deze instellingen kunnen aangepast worden naar eigen wensen en inzichten. Doe dit echter niet zomaar en kies eenmalig een structuur. Zomaar aanpassen van URL’s kan je ranking nadelig beïnvloeden. WordPress laat op dit moment zes mogelijke structuren toe:

Eigenlijk is de structuur berichtnaam prima geschikt voor SEO optimalisatie. Je URL’s krijgen dan een begrijpelijke opbouw en scoren beter in Google. Tenminste, als u een goede berichtnaam kiest… Zonder goede URL’s dus geen goede Google ranking!

Aanpassen dan maar?

Neen, niet zomaar! URL’s opnieuw opbouwen kan een bestaande ranking onderuit halen en mensen doorverwijzen naar een foutmelding in plaats van naar een nuttig artikel. Zorg ten allen tijde voor een 301 verwijzing wanneer je een URL aanpast. Een 301-omleiding geeft aan dat de pagina permanent is verplaatst naar een nieuwe locatie. Het adres wordt immers gewijzigd. Een 301 verwijzing is altijd aan te bevelen als je een URL wijzigt. Zoekmachineverkeer zal enorm afnemen op je nieuwe website en je zal veel tijd nodig hebben om dit te herstellen. Google is hierin erg streng!